Bumsen 1
TPMS TPMS - däcktrycksövervakning - för dig som h
ar, eller vill ha Däcktrycksövervakning - TPMS - finns i de flesta av våra nyare BMW-motorcyklar, antingen som standard eller som extrautrustning. Saknar du TPMS finns system att eftermontera. Chresten Nielsen berättar hur. Våra motorcyklar har lite olika utrustning som ibland har förkortningar som till exempel TPMS vilket är en förkortning för tire pressure monitoring system som på svenska betyder däcktrycksövervakningssystem. Sedan cirka 15 år har det varit möjligt att få 44 Bumsen 3 2023 TPMS på BMW motorcyklar. Systemet består av en enhet som monteras i fälgen som sedan skickar en signal till huvudinstrumentet där man kan se däcktrycket i fram- och bakhjul. Det är en bra säkerhetsdetalj som hjälper föraren att upptäcka en mindre punktering. Säg att du är ute och åker en solig sommardag i 25 grader. Enligt instruktionsboken ska din mc ha ett lufttryck på 2,5 bar i bakhjulet. Du ser att TPMS visar 2,4 bar. När du stannar för att tanka vill du också fylla på lite luft. När du kopplar mackens luftpump visar den 2,7 bar. Du under nu vad som är fel. Både TPMS och mackens luftpump visar troligen rätt lufttryck. Lufttrycket ska man kolla vid 20 grader. Vid stigande temperatur ökar lufttrycket men BMW:s TPMS korrigerar det uppmätta lufttrycket som om det alltid var 20 grader. I ovanstående exempel ska du fylla på 0,1 bar så att TPMS visar 2,5 bar. Lufttryck – temperatur Det mesta förändrar sig vid ändrad temperatur, så också lufttrycket i däcken. Som en tumregel kan man säga att trycket ökar med 0,1 bar för varje 10 grader. På en solig dag med 25 grader är asfalten kanske 45 grader.