Bumsen 1
Nöjesfältet var handlarnas kunder och andra motor
cykelåkare inbjudna till rabatterade Track Days, BMW MC-klubben dessutom till fri Prova-på den sista dagen, den 26 maj. I egenskap av redaktör för Bumsen var jag inbjuden till journalistdagen, det var andra gången jag deltog i detta event som är en riktig heldagsupplevelse, en dag på nöjesfältet. Förmiddagen var inriktad på bankörning. Från kl 9 till 12.30 hade vi fri tillgång till Ring Knutstorp och BMW Motorrads hela sportprogram för bana och landsväg; M 1000 R, M 1000 RR, S 1000 R, S 1000 RR, S 1000 XR, R 1250 RS, R 1250 R, F 900 R, F 900 XR. Jag mjukstartade med en R 1250 RS, en intressant upplevelse på den knixiga och kuperade Ring Knutstorp. När jag efter ett antal varv bytte till S1000R blev det en uppenbarelse. Den lilla roadstern är som klippt och skuren för en bana som denna, lättsvängd, kraftfull och med fantastiska bromsar som får ner hastigheten rejält i slutet på fartrakan. Jag har ingen stor erfarenhet av bankörning, föredrar svepande landsvägar, och insåg fort att de snabba hojarna var en handfull för mycket för mig. Det är lätt att dras med i det stundvis snabba tempot på banan om man inte vill bli omkörd hela tiden, och jag ville inte skada varken mig eller de fina hojarna även om några av dem faktiskt bar spår efter tidigare kullkörningar. Jag drog mig in i depån för en kaffe med kanelbulle, efter att ha provat några fler hojar. Såg fram mot eftermiddagens Scenic Ride i det vackra landskapet omkring Ring Knutstorp på en av de alla varianter av R18 som stod uppradade i depåområdet. Vi kunde välja fritt ur BMWs Heritage-program. Alla utom en som tog en R nineT Scrambler, valde varianter på R18. Höger: Vi avnjöt våra R18 på en skön tur i det skånska landskapet. Ronna Norén på UCC stod för denna smäckra skapelse på R18-chassi. Där stod också två av UCCs och Ronna Noréns modifieringar av R18, den ena en låg, slimmad skapelse lackad i orange flake med inslag av heltäckande orange – mycket snygg. Framgaffeln är en sportig upside-down-gaffel, specialbyggd för detta ändamål av Öhlins. Denna R18 har 18 tums bakhjul och 21 tums framhjul istället för originalets 16/19 tum, ombyggd bakram, större bromsskivor, Brembo-ok och aningen sänkt soppatank. I jämförelse med BMWs redan snygga R18-flotta ser Noréns bygge snabb och lätt ut. Bredvid den avtäcktes sedan UCCs senaste R18-bygge, en nordisk variant på R18 Bagger i djuplila med specialbyggt, svart, lite högre styre, samma modifierade Öhlinsgaffel som på den förstnämnda och bromsar från BMWs M-division. Detta bygge ser elegant och slimmad ut, trots att den fortfarande har ljudsystemet från Marshall kvar. Efter lunch drog ett gäng av oss iväg på de mullrande R18-hojarna, en riktigt mäktig känsla. I ganska maklig takt bekantade vi oss med hojarna och njöt av det skånska försomBumsen 3 2023 9