Bumsen 1
Kul på hjul känner hur jag lyfter från sadeln och
min hjälm krockar med Mats. Han får hela min tyngd på sig. Det var ingen bra teknik. Efter varje inbromsning tar en instruktör dig åt sidan för att ge feedback. Nu är det inte bara Mats som får feedback, utan jag också. Det är Mattias som har tittat på oss och nu instruerar mig om att hålla kvar mina händer på Mats höfter och trycka ner honom när han bromsar. Jag har redan knipit med mina lår, såsom jag fick lära mig på avrostningen förra året (se Bumsen 3 2022), men nu ska jag alltså hålla kvar händerna där de vanligtvis brukar ligga på Mats höfter när jag åker. Det känns lite otryggt i teorin, men visar sig vara mycket nyttigt i praktiken. Mats kommer upp i 50 och tvärbromsar. Jag kniper med knäna och trycker ner med mina händer på hans höfter. Han stannar på ett mycket stabilare sätt; jag lyfter inte från sadeln utan håller mig själv kvar på plats. Precis som att knipa med knäna för att förankra sig själv, ska det visa sig på vägen hem att det här tipset förändrar Mats sätt att stanna och mitt att hålla mig på plats på sadeln. Men vad som ska hända när vi är på väg hem, det är jag än så länge helt ovetande om. Det blir en svettig förmiddag och vi har alla förtjänat en paus. Vi bjuds på en mycket god och väl avvägd portion kycklingsallad till lunch. Tredje momentet som vi ska få träna på efter lunchen är slalom- och serpentinkörning, samt inbromsning med undanmanöver på asfalt. De förstnämnda klarar Mats också galant, men inbromsning med undanmanöver är första gången han testar. Han klarar det fint men blir ändå bättre på att köra undan efter andra och tredje gången. Tiden går fort när man har roligt, och nu har det redan blivit dags för dagens sista station. Här kommer kanske också tiden att gå fort, men vi långsamt. Vi ska få krypköra. Det går bra för oss. Mats är också duktig på det momentet. Han har tränat mycket själv och med mig därbak. Så han är säker. Vi får till och med beröm av Mikael för vi är två på hojen. Som vanligt är jag den enda passageraren. Synd att fler inte tar chansen att komma på avrostningen med sin partner. Om man nu åker tillsammans, borde också passageraren vara med, för det är väldigt nyttigt. Allt jag har lärt mig på de olika utbildningar jag har gått har jag haft praktiskt nytta av på vägarna. Genomgång innan vi ska köra serpentin och bromsa med undanmanöver. att de arrangerar sådana lärofyllda evenemang. Jag hoppas verkligen att fler går dessa trafikutbildningar som faktiskt förändrar livet för dig på vägarna. Jag har verkligen haft kul på hjul idag, och nu har vi nästan 300 km hem att fortsätta att ha kul på. Vi kör tillbaka till Circle K-macken och tankar innan vi tar smala kurviga vägar hemåt. Vi kör igenom det vackra blekingska landskapet. Solen, som redan är på väg ner, står ändå fortfarande högt på himlen. Vi har många ljusa timmar kvar framför oss. Vi kör förbi gårdar. Det luktar gödsel här och var, och andra mer eller mindre behagliga dofter slår oss i näsan. Vi kör på broar över forsande vattendrag. Temperaturen stiger till 19 plusgrader. Det är ett vackert landskap men det mättar ingen mage, bara själen. På väg mot Tingsryd kör vi förbi en gatuköksrestaurang, Ravemålet 2.0. Roligt namn, tycker jag. Vi stannar. Det blir hamburgare för Mats och fish and chips för mig. Också en väl avvägd portion intagen i Bumsen 3 2023 27 Dagen lider dessvärre mot sitt slut men allt gott slutar gott. Vi får ett smakrikt wienerbröd som avslutningsfika innan alla skiljs åt. Känner återigen stor tacksamhet att jag har fått vara med idag. Vi har lyfts fram som goda förebilder av instruktörerna och funktionärerna. Vi visar att det går att vara två på hojen. Vi fick beröm för att vi var så samspelta och att jag satt avslappnad. Andra deltagare som själva fick kämpa var imponerade när vi krypkörde. Vi visade att en passagerare inte är något hinder. Det förutsätter dock att man tränar ihop. Jag fick själv som passagerare lära mig en ny teknik för att bli ännu säkrare därbak på hojen. Och som grädden på moset fick jag beröm av flera stycken för mina välskrivna texter. Tack alla ni! Stort tack till SMC och BMW MC-klubben för