Ocab-bladet 1
” 2 Hållbarheten ökar med leverantörerna Fokus på
kundrelationen ökar hållbarheten Skador säger vi och i begreppet ryms en värld av elände och svårigheter. Den som varit med om en brand eller en vattenskada känner till den utsatta situation man akut hamnar i. Här kommer vår profession in. Olika aspekter på det kan du läsa om i dagens Ocab-bladet. För att göra en insats handlar det först som sist om att ha fokus – på den skadedrabbade, på relationen med kund och på hållbarhetsfrågor. Allt hänger samman. Med vår nya tjänst Ocab Total är detta väldigt tydligt. Här handlar det om alla dessa skador som är vardag för fastighets- och försäkringsbolag. Genom att ta oss an dem snabbare har vi stora möjligheter att minimera ”slit och släng”-samhället. Hittills har vi sett betydande miljö- och klimatfördelar och även kostnadsreduceringar. Inte minst vill vi med Ocab Total skapa nöjdare hyresgäster som blir väl omhändertagna efter en skada, därmed nöjdare kunder till berörda fastighets- och försäkringsbolag. Det här är en vinn-vinn relationsskapare som ökar hållbarheten. Tjänster i all ära, någon ska också utföra jobbet. Utan fantastiskt serviceinriktade medarbetare som brinner för att göra skillnad hade vi som skadeservicebolag stått oss slätt. Vi drar nu vårt strå till stacken och bidrar till en unik yrkesutbildning för skadetekniker – alla dessa vardagshjältar som genom sitt arbete starkt bidrar till en bättre dag för våra kunder och våra kunders kunder. Att vi sedan i accelererande grad utvecklar digitala tjänster, som håller samman hela skeendet i en fastighetsskada, underlättar kommunikation och datadrivna beslut, gör saken ännu bättre. Det innebär att vi kan skapa en sammanhållande kraft som ser till alla parters intressen. Även här vill vi ligga i framkant. OLA SPETZ Koncernchef Hållbarhetsarbetet växlar upp. Ocab ska tillsammans med sina leverantörer sänka klimatavtrycket ytterligare med en tredjedel. – I vår senaste klimatrapport för 2021 ser vi tydligt att hela 88 procent av vår klimatbelastning uppstår inom Scope 3, vilket innefattar inköpta produkter, material och tjänster. Vårt totala avtryck måste minska med minst 63 procent till år 2030 för att vi ska nå vårt klimatmål och därmed Parisavtalets mål om maximalt 1,5 graders global uppvärmning, säger Linus Berg, hållbarhetsansvarig. Globalt klimatarbete Ocab har sedan tidigare anslutit sig till det globala klimatsamarbetet SBTi – Science Based Targets initiative, och sätter därmed vetenskapligt förankrade mål i linje med Parisavtalet för att minska klimatavtrycket. Företaget söker nu likasinnade leverantörer. – För att vi ska klara våra Science Based Targets måste vi samarbeta mer med nyckelleverantörer som sätter motsvarande mål. Det är nödvändigt att vi går framåt tillsammans. Öppnar för partnerskap Ocab har öppnat upp för dialog och kommer under hösten att kommunicera kring hållbarhetsarbetet med allt fler leverantörer. Konkret handlar det om att i partnerskap hitta produkter, maskiner och gemensamma projekt som bidrar till en lägre klimatpåverkan och som tillsammans gör oss konkurrenskraftigare. Exempelvis, kan livslängden på maskiner och material förlängas, ger det en stor klimatvinst. – Vi har märkt ett ökat intresse för vårt hållbarhetsarbete. Fler vill sätta detta på sin agenda och genom partnerskap är jag övertygad om att vi kan dela information, anordna seminarier, utbildningar, på alla sätt hjälpa varandra och mycket därtill. Ett integrerat arbete Ocab har runt 2 000 leverantörer alltifrån små flyttfirmor och engångsleverantörer till större och återkommande byggare, elektriker, avfallsaktörer och leverantörer av maskiner och förbrukningsmaterial. I ett första skede anses det realistiskt att skapa partnerskap med tio stycken. – Hållbarhetsarbete är inget som går att göra halvdant vid sidan av sin affärsmodell utan det måste inkluderas i verksamheten och dess övergripande mål, med det sagt är det en styrelse- och ledningsfråga. Vi kommer att ställa frågan om vilka leverantörer som är intresserade, att aktivt och målfokuserat arbeta för sina och våra miljömål. De som ser möjligheten att gå i täten och skapa gemensamma konkurrensfördelar kommer vi att vilja öka vårt samarbete med, säger Linus Berg som ser fram emot att se den utväxling partnerskap kring hållbarhet kan ge.