Ocab-bladet 1
Dränkta badrum räddade av riktad avfuktning Snabb
a beslut och modet att våga, räddade 36 badrum från att rivas. Förutom hållbarhetsaspekten sparade insatsen pengar för försäkringsbolaget och minskade avbräcket för det skadedrabbade hotellet. Ocab Jouren fick det första samtalet från restvärdesledaren. De ryckte ut till en stor vattenskada på ett hotell i centrala Stockholm, där en sprinkler mitt i natten hade sprungit läck. Vattnet dränkte våning sju och rann neråt i trapphus och hisschakt. – Ett helt våningsplan med 36 hotellrum var vattenfyllt med fem centimeter vatten över golvet. Det var stor uppståndelse, berättar Jonathan Janson, avdelningschef Avfuktning på Ocab i Stockholm. Såg möjligheten i eländet Jouren sög upp fritt vatten, satte ut avfuktare och började riva heltäckningsmattor i allmänna utrymmen. På lördagsmorgonen kallades specialisterna på Avfuktning in för att göra en skadebesiktning. Vilka vattenskador fanns, hur mycket och var? Den snabba inställelsen visade sig vara lyckosam. – Hotellrummen hade limmade heltäckningsmattor och gipsväggar. Där var bara att riva för att undvika risk för mikrobiella skador. Samtidigt såg vi att det fanns en möjlighet att göra en riktad och avgränsad avfuktning för att rädda badrummen, där vattnet runnit in bakom tätskikten. Hållbart slippa riva Handläggaren från Länsförsäkringar var direkt med på planen. Det var värt att försöka. Gick det att rädda bara ett enda badrum skulle det vara en framgång för miljö och ekonomi. Chansen fanns att klara ännu fler med en riktad räddningsinsats. Riktad avfuktning, nyckeln till framgång. – Vi satte in alla resurser på att få avfuktare på plats. Det fanns ett installationsschakt mellan varje par badrum som vi kunde nå från korridoren. Vi plastade in och tryckte in torr luft. Förutsättningarna var bra. Avfuktarna fick stå och tuffa 2–3 veckor med uppföljande mätningar varje vecka. Labbsvaren visade facit När det var torrt önskade Länsförsäkringar resultat svart på vitt genom mikrobiella analyser. – Fanns ingen mikrobiell tillväxt hade vi lyckats. Det var spänd väntan. Hur bra hade det gått? Analyssvaren kom. Det fanns inga förhöjda mikrobiella värden och 36 badrum av 36 var räddade. 100 procent! Stor besparing – Att riva och bygga upp ett badrum på nytt tar enligt byggbolagen tio veckor och kostar 200 000 kronor. Här kunde vi kapa en direkt kostnad och även korta tiden till att hotellet återigen kunde börja hyra ut sina rum. Det är en stor stilleståndskostnad när ett rum för 1500 kronor natten är oanvändbart, säger Jonathan Janson. – Det goda resultatet beror inte minst på att beställaren vågade ta beslutet att köra igång snabbt och att vi direkt var på plats. Insatsen räddade badrummen. Foto denna sida: Ocab Stockholm. ”Denna skada är ett tydligt exempel på hur viktigt det är att alla inblandade arbetar tillsammans för att hitta bästa lämpliga åtgärder i ett ganska turbulent skede. Det är inte alltid lätt att veta exakt hur man ska gå tillväga för att uppnå bästa resultat när en byggnad fått omfattande skador men som ni själva beskriver så måste man våga ta snabba beslut för att lyckas. I detta fallet blev ju utgången bästa möjliga. Insatsen har ju såklart inneburit en stor ekonomisk besparing både för fastighetsägaren, verksamheten och inblandade försäkringsbolag men inte minst så gläder det oss att vi kan lyckas med insatser som stöder fortsatta satsningar på hållbarhetsarbeten. Det är ju alltid tråkigt när skador inträffar men utgången blev väldigt lyckad och vi vill rikta ett stort tack till alla inblandade. Inte minst till Ocab men även till övriga entreprenörer och inblandade personer från såväl fastighetsägare som verksamhet.” Lars-Eric Langvardt, Länsförsäkringar Stockholm