Ocab-bladet 1
Ocab Total ett smartare sätt hantera skador Bara
vattenskador orsakar kostnader för över fyra miljarder kronor varje år. Nu tar Ocab ett nytt grepp för att korta skadeprocessen och samtidigt sänka klimat- och miljöpåverkan. När en skada uppstår blir ofta flera olika aktörer och parter involverade. Hyresgästen rapporterar en skada till fastighetsskötare eller förvaltare, som tar en första titt och sedan tar in en byggare som kan åtgärda. Då tiden går ökar skadan och resulterar inte sällan i en större rivning. – Ur vårt perspektiv ser vi ofta att det finns effektivare sätt att åtgärda en skada, men det krävs rätt expertis i ett tidigt skede, säger Martin Gustavsson, affärsutvecklare på Ocab. Billigare, snabbare och mer miljövänligt På initiativ av strategiska kunder inom försäkringsbranschen har ett nytt tjänstekoncept utvecklats. Ocab Total innebär att det ska bli enklare, billigare, snabbare och mer miljövänligt att åtgärda en fastighetsskada. ”Genom att sanera eller avfukta i stället för att riva och bygga nytt vid brand-, mögel- eller vattenskada kan vi minska klimatpåverkan med över 90 procent.” Ocab Total betyder kort och gott en enda kontakt att vända sig till. Ocab går in som sammanhållande part och tar hand om allt, inklusive relevant information till fastighetsägare och boende så att alla kan förstå vad som händer i skadehanteringen. Tjänsten ger trygghet för försäkringsoch fastighetsbolag. Här avgörs slaget Skadebesiktningen tillsammans med snabba akuta skadebegränsande åtgärder är nyckeln. Vid besiktningstillfället avgörs slaget för sänkta skadekostnader och minskad klimat- och miljöpåverkan. Ocab väljer att sätta in en kunnig person som kan både sanering och avfuktning. – Vi har fått bra genomslag hos de kunder vi provat detta tillsammans med. Skador är vår kärnverksamhet, vi kan administrationen runt skadehanteringen och vi är Digital utmaning förändra en bransch Digitala tjänster kan förbättra skadeservicen till fastighetsägare och skadedrabbade. Den här utmaningen håller Daniel Teclemariam och hans team nu på att ta sig an. Daniel är ny Chief Digital Officer för Ocab och moderbolaget Oleter Group och svarar för digital hantering av fastighetsskador och för att proaktivt förebygga dem. – Med digitala tjänster som håller samman hela skeendet i en fastighetsskada och underlättar kommunikation och datadrivna beslut, kan vi skapa en sammanhållande kraft som ser till alla parters intressen. Det här är ett utmanande område och vi sö4 Med Ocab Total kommer ett nytt hållbarhetstänk som snabbar på skadeprocessen. Vi ser med Ocab Total besparingar på både miljö och kostnad. opartiska när det kommer till hur skadan ska åtgärdas. Vi behöver inte riva en hel vägg om det går att avfukta eller göra en partiell rivning. Från pilot till tjänst Ocab Total startade som ett pilotprojekt på Gotland för 1,5 år sedan. Från Sveriges största ö har därefter tjänsten förfinats och spridits vidare till region syd, sydost, mellersta Sverige och finns nu i princip över hela landet. – Vi vill avancera metodiskt för att garanterat kunna hålla vad vi utlovar. Vi anställer successivt projektledare, huvudsakligen med byggerfarenhet, vars hela fokus ligger på att driva dessa skadeprojekt, som håller i besiktning, avtal med leverantörer - ja allt. Intresset är stort från både försäkringsbolag och fastighetsbolag, säger Patrik Persson, försäljningsansvarig i Ocab. ”För oss är kunden primärt inte fastighetsbolaget eller försäkringsbolaget, det är den skadedrabbade. Blir det bra för hyresgästen blir det bra för alla.” Det intressanta är att få en enda och effektiv kontakt som tar legalt ansvar. Ocab gör riskbedömningarna och leverantörerna är Ocab-certifierade, vilket bland annat innebär att de har ekonomi och försäkringar i ordning. Inriktningen är alltid, att mindre av rivning och mindre av återställning, är bättre för miljön. ker nu ytterligare techpersonal, inte minst produktutvecklare och servicedesigner, för att kunna förändra branschen. När en skada uppstår blir ofta flera olika aktörer och parter involverade. Samverkan och kommunikation dem emellan kan göras mycket bättre, så att fastighetsägaren och boende kan få relevant information och förstå vad som händer i skadehanteringen. – Det har även stor påverkan på hur nöjda försäkringsbolagens kunder blir i slutändan, säger Daniel som har 20-årig erfarenhet av att leda satsningar på tillväxt och lönsamhet genom digitala tjänster från flertalet branscher som fastighets- och byggbranschen, automotive och bank/finans.