Nollnitton 1
Motor Text: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CN
P AB Foto: CNP AB Galen bil för en galen tid Gigantiska 21-tumsfälgar, bromsskivor stora som familjepizzor och neongröna skruvstäd till bromsok. Det är några av designattributen som skiljer GT-modellen från vanliga Kia EV6. På utsidan vill säga - för under skalet finns dynamit som gör att den här kärran kan mäta sig med de absolut mest potenta elbilarna på marknaden. Dessutom till ett pris som får konkurrenterna att rodna. Kan det verkligen vara sant? Vi har svaret! Högre topphastighet än hos konkurrenterna, en acceleration från noll till hundra som ligger i linje med de allra bästa och ett pris som slår övriga gänget hårt på fingrarna. Snackar vi Audi, Porsche eller Tesla? Nej, det handlar om prestandaversionen av Kia EV6. Det enda som talar emot den här ulven i fårakläder är märket. Vem känner sig manad att smiska upp grannens e-tron GT, Taycan eller Model Y med en ”vanlig” familjebil? Kramgoa sportstolar Att Kia EV6 blev vald till Årets Bil 2022 talar sitt tydliga språk och när det kommer till GT-modellen så har den naturligtvis allt som vinnarbilen begåvats med plus lite till. Inte minst nya kramgoa framstolar med fasta nackstöd och neongröna kontrastsömmar. Precis som i grundversionen finns här ett digitalt instrumentkluster i form av en långsmal böjd skärm i två sektioner på totalt 24,6 tum. Allt känns genomtänkt och man sitter dessutom riktigt hyggligt i baksätet eftersom dom nytillkomna främre sportstolarna inte påverkar det bakre benutrymmet alls. I grunden är alltså GT-modellen med sina fyra dörrar och sitt bagage på 480 liter precis lika familjeorienterad som 24 EV6. Visst har GT:n sportigare framtoning och den gemensamma nämnaren är neongrönt - något som färgat allt från bromsoken till startknappen. Snudd på bisarr Vad är det då som skiljer det smått galna syskonet GT från vanliga EV6? Låt oss börja lite försiktigt med vassare bromsar, kvickare styrning och förstärkta hjulupphängningar. Åtgärderna har resulterat i att EV6 GT känns imponerande stabil på vägen och det är ett måste. Bilen är nämligen en nöjesmaskin utav guds nåde och detta tack vare dubbla elmotorer på 585 hästkrafter. Accelerationen till hundra rullar på smått osannolika 3,5 sekunder medan toppfarten är 260 km/h. Kör du sansat räcker batterierna á 77,4 kWh till 42 mils körning, men ska du testa toppfarten ryker milen snabbt. Bakom ratten blir man överbevisad att den enda sanna glädjen är körglädjen och mungiporna hamnar uppe vid öronen. Nu kan man verkligen tycka att 819 600 kronor är mycket pengar men jämfört med konkurrenterna är det närmast ett kap. Mer pang för pengarna finns inte just nu och som bonus får man dra 1 800 kilo på kroken. Tekniska data för Kia EV6 GT Elmotor: Max effekt 585 hk. Max vridmoment 740 Nm. Batteri: Litiumjon på 77,4 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 239 kW DC. Kraftöverföring: Motor fram (218 hk) och bak (367 hk), fyrhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 470, bredd 189, höjd 155. Tjänstevikt 2 200. Max släpvagnsvikt 1 800 kg. Prestanda: Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,5 sek. Förbrukning: 20,6 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 424 km (WLTP). Pris: 819 600 kronor (exkl. 70 000 kr i klimatbonus om medel finns). + Plus… Generösa garantier (7 år nybil) Hög standardutrustning Rekordsnabb laddning Otroliga fartresurser - Minus… Lite för diskreta designförändringar Räckvidden om du gasar friskt