Nollnitton 1
Motor Text: Johannes Gardelöf och Willy Priske /
© CNP AB Foto: CNP AB Kejsarens nya maskeradkläder (B r y s s e l – B e l g i e n) Japan är det enda landet i världen som har kejsardöme och därmed kanske det inte är så konstigt att Toyota Corolla är kejsare i bilvärlden. Den legendariska bilmodellen såg dagens ljus 1966 och har sedan dess sålts i över 50 miljoner exemplar(!). Nu är Corolla inne på sin tolfte generation och vi har som enda svenska bilnyhetsbyrå provkört nästa års stora nyhet. Men låt dig inte luras av kejsarens nya maskeradkläder! Toyota Corolla är en framgångssaga av otroliga proportioner och enligt företagets egna matematiker så säljs en ny Corolla var femtonde sekund någonstans i världen. Om vi skulle ställa upp alla 50 miljoner sålda bilar på rad så skulle det räcka sex varv runt jorden. Nästa år händer stora nyheter och under stort hemlighetsmakeri har vi fått provköra en prototyp. Vilseledande manöver Låt oss därför börja med den blåvita maskeringen i såväl fronten som baken. Det är inget nytt flummigt påfund utan ska helt enkelt vilseleda våra ögon eftersom den officiella pressvisningen inte varit än. Precis som tidigare tillverkas Toyota Corolla i tre versioner men eftersom intresset för sedaner är minimalt i vårt avlånga land så tas den bara in som halvkombi och kombi – varav den senare väcker störst intresse. Vad det är för nyheter som väntar oss? Designmässigt rör det sig om en ny grill, fräsigare strålkastare och en snyggare utformning av den bakre stötfångaren. Kejsarens nya kläder är således inte nya utan snarare nygamla. Invändigt märks förändringens vind desto mer tack vare en ny digital instrumentering på 12,3 26 tum samtidigt som den högt placerade pekskärmen uppgraderats till 10,5 tum. Femte gången gillt Det ärliga barnet i H.C. Andersens berömda saga utbrister ”kejsaren är naken” och trogna läsare kanske på samma sätt vill påpeka att ”kejsarens förändringar är minimala”. Problemet är bara att nyheterna av störst magnitud inte går att se med blotta ögat. Corolla har nämligen begåvats med den femte generationen av japanernas hybridsystem och här snackar vi stora nyheter. Effekten har ökat och prestandan förbättrats samtidigt som såväl bränslesom koldioxidutsläppen minskats. Exakt som tidigare erbjuds bensinare på 1,8 respektive 2,0 liter men tack vare förnyelsearbetet är effekten nu på 140 respektive 196 hästkrafter. Vi provkörde minstingen i gänget och visst märks nyheterna – i positiv bemärkelse på vägen men negativt rent ekonomiskt. Grundpriset för vår Corolla Touring Sports har ökat till 309 900 kronor men då kommer faktiskt inte kejsaren spritt språngande naken utan har tvärtom mycket standardutrustning innanför kläderna. Tekniska data för Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Active Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 97 hk vid 5 200 varv/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 varv/min. Elmotor: 95 hk och 185 Nm. Total systemeffekt 140 hk. Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: torsionsaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,8 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/ sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 270, längd 465, bredd 179, höjd 146. Tjänstevikt 1 459. Bränsletank 43 liter. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 sek. Förbrukning/Miljö: 4,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 102 g/km (WLTP). Pris: Ca 309 900 kronor. + Plus… Låg förbrukning och låga utsläpp Perfekt familjebil Ägandekostnader Komforten - Minus… Dags att utöka den 3-åriga nybilsgarantin Småtrångt för vuxna i baksätet