Delaktighet och inflytande 1
Delaktighet och inflytande Avslutande reflektione
r Barn och ungas delaktighet och inflytande inom kulturskolors utvecklingssatsningar sker på många sätt, vid olika tillfällen i en process och vid varierande nivåer i en verksamhet. Ibland finns inte förutsättningar i form av tid och resurser för att nå högst upp på delaktighetstrappan, men då är det viktigt att verksamheten är medveten om det och kommunicerar det till deltagare. Genom ett utvecklingsarbete som inkluderar barn och unga kan man sedan arbeta mot att hitta fungerande former för mer delaktighet och inflytande. Studien visar att kulturskolor har kommit olika långt i sitt utvecklingsarbete, men oavsett var de befinner sig i processen går det att hitta former som möjliggör mer delaktighet och inflytande för barn och unga. Det är lättare för kulturskolor att bedriva den här typen av utvecklingsarbete om det på kommunalnivå finns tydlig styrning och resurser för det barnrättsstrategiskaarbetet. Kulturskolor som verkar i kommuner med ett mindre utvecklat barnrättsarbete, kan ha en längre startsträcka avseende att samverka med andra verksamheter i kommunen och lära av lokala metoder och arbetssätt. Studien visar exempel på där delaktighet och inflytande inte står i konflikt med kulturskolans uppdrag att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet. Att lyssna på barn och unga i kombination med den kunskapen kulturskolans pedagoger besitter, bidrar snarare till ett utforskande av nya konstnärliga områden och nya sätt att gestalta konstnärliga idéer. Att barnrättsperspektivet, barnperspektiv och barnets perspektiv genomsyrar kulturskolans verksamhet bidrar alltså inte bara till allas möjlighet att ta del av kultur och till att utveckla sina skapande förmågor, utan det främjar även den konstnärliga förnyelsen. Tips för utveckling Studien har identifierat ett antal utvecklingsområden som kan bidra till viktiga steg framåt på delaktighetstrappan. Här presenteras några tips till de kulturskolor som behöver inspiration i sitt fortsatta utvecklingsarbete: • Genom att inkludera barn och unga tidigare i beslutsprocessen ökar möjligheten för barn och unga att påverka. Det kan till exempel innebära att inkludera deltagare inför skrivandet av ansökan om utvecklingsbidrag och att deras idéer och åsikter sedan ligger till grund för satsningen. • Många kulturskolor vill nå barn och unga som i dagsläget inte går på kulturskolan. För att nå nya målgrupper är det en förutsättning att få kunskap om vilka kulturaktiviteter barn och unga i hela kommunen faktiskt vill ägna sig åt på sin fritid, inte bara de som redan deltar i kulturskolans verksamhet. Genom att inkludera övriga barn i kommunen vid intresseenkäter, fokusgrupper och kartläggningar, bidrar det till att utvecklingsarbetet har en bredare förankring i vad som intresserar barn och unga idag. • Samverkan med verksamheter där barn och unga, som i lägre grad återfinns i Kulturskolans verksamhet deltar. Det kan exempelvis vara särskolan, idrottsföreningar, bibliotek eller fritidsgårdar. • Hitta fler och nya sätt att föra dialog med barn och unga14 . Det kan exempelvis ske i under14. UNICEF Sverige, Handbok för barns delaktighet och inflytande (2021). Teori och praktik för nyfikna läsare som vill lära sig med om värdet av barnets perspektiv. 13/14