Delaktighet och inflytande 1
Delaktighet och inflytande Inledning Bakgrund Und
er de senaste åren har diskussionen om barn och ungas delaktighet och inflytande tagit allt större plats inom kulturpolitiken och kulturskolan. Kulturrådet utvecklar också under 2021/2022 myndighetens arbete utifrån barnkonventionen som en del av regeringens kunskapslyft för barnets rättigheter. Kulturskolecentrum har därför valt att titta särskilt på barn och ungas inflytande och delaktighet inom ramen för bidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet. Den här studien ger en inblick i hur kulturskolor arbetar med barn och unga inom ramen för Kulturskolecentrums utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet. Genom att belysa metoder och arbetssätt ämnar studien att fungera som inspiration och bidra till kulturskolors fortsatta utveckling i frågor om barn och ungas delaktighet och inflytande. Kulturskolor runt om i landet har kommit olika långt i arbetet med att skapa förutsättningar för delaktighet och att omhänderta barn och ungas åsikter och idéer, och det finns ett behov av information och lärande exempel inom området. Även om vi ser att vissa kulturskolor står inför större utmaningar än andra i den här frågan, finns ett stort engagemang och intresse bland kulturskolor samt civilsamhällesorganisationer, som arbetar aktivt för att möjliggöra och utveckla delaktighet och inflytande i kulturskolan1 . Utvecklingsbidrag till kulturskolor Utvecklingsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet är till för att främja den kommunala kulturskolans möjligheter att erbjuda barn och unga undervisning av hög kvalitet i kulturella och konstnärliga uttryckssätt. I ansökan om bidraget får de sökande bland annat svara på hur de arbetar med barn och ungas delaktighet och inflytande, vilken behovsanalys som ligger till grund för satsningen och hur satsningen bidrar till en långsiktig utveckling av kulturskoleverksamheten. Den här studien fokuserar främst på barn och ungas delaktighet och inflytande, men berör stundtals andra aspekter av utvecklingsarbetet. I ansökningsblanketten frågar Kulturskolecentrum hur barn och unga som berörs av satsningen ska ges inflytande i planering, genomförande och uppföljning av satsningen. Svaren ligger till grund för Kulturskolecentrums bedömning av hur målgruppen ges inflytande och delaktighet. Studien disponeras efter den här uppdelningen och ger en djupare inblick i hur kulturskolor går till väga med olika metoder och arbetssätt. Studiens syfte och metod Det är kulturskolors ansökningar om utvecklingsbidrag som ligger till grund för studien. Att arbeta med barn och ungas rättigheter inom en kommun eller en verksamhet är ofta komplext och svårt att fånga in i en kortare beskrivning. I och med att ansökningarna berättar hur barn och unga ges infly1. Organisationer som exempelvis Kulturskolerådet och RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) arbetar aktivt med att informera om barn och ungas delaktighet och inflytande i kulturskolan. 3/14