Delaktighet och inflytande 1
Delaktighet och inflytande tande i kulturskolors
utvecklingssatsningar, bör generaliseringar om den övriga verksamheten göras med försiktighet. Studien har på så sätt vissa begränsningar i vad den kan berätta om kulturskolors arbete med barn och unga delaktighet och inflytande. Studiens syfte Syftet med studien är att beskriva och analysera hur kulturskolor arbetar med barn och ungas delaktighet och inflytande inom ramen för utvecklingsbidraget. Studien synliggör metoder som inkluderar barn och unga inom kulturskolans verksamhet och inom kommunen. Övergripande frågeställning för studien: • Vilka metoder och arbetssätt använder kulturskolor för att möjliggöra barn och ungas delaktighet och inflytande? Ansökningar som empiriskt material Det empiriska materialet utgår huvudsakligen från 256 ansökningar om utvecklingsbidrag från våren 2021. Ansökningarna består av kulturskolors beskrivning av en eller upp till tre utvecklingssatsningar inom deras verksamhet. Kulturskolor kan ansöka om både enskilda satsningar och satsningar i samverkan med andra kommuner. Studien använder bara ansökningar om enskilda satsningar. Olika kulturskolor har olika förutsättningar i skrivandet av ansökningar om statsbidrag, exempelvis avseende resurser och kunskap, vilket påverkar hur de svarar på frågorna samt skapar en stor variation bland svaren. Ansökningarna speglar således inte alltid hur kulturskolan eller kommunen arbetar med barn och ungas delaktighet inom verksamheten eller förvaltningen i stort. Det är många kulturskolor som behövt skjuta upp eller planera om utvecklingsarbetet på grund av pandemin, vilket också har påverkat skrivandet av ansökningar. Ytterligare en viktig aspekt för studien är att ansökningarna ofta beskriver en ambition eller plan på hur kulturskolorna vill arbeta med barn och unga. Det betyder att ansökningar som material begränsar studien något avseende uttalanden om utfallet av utvecklingsarbetet. Samtalsintervjuer Studien innefattar även sex samtalsintervjuer med kulturskolechefer och pedagoger på kulturskolor som antingen arbetar med eller har insyn i arbetet kring utvecklingssatsningen. Intervjuerna bidrar med ett ytterligare kvalitativt inslag i studien, och ger en fördjupad kunskap snarare än en bred. Det har varit av vikt att välja intervjupersoner som har en central roll i arbetet med kulturskolans satsning. Syftet med intervjuerna är att komma åt en skildring av processer och arbetssätt. Förhoppningen är att synliggöra kulturskolors förståelse av delaktighet och inflytande och dess praktiska tillämpning och vi har därför valt att intervjua kulturskolor vi vet arbetar aktivt med delaktighet och inflytande. I urvalet av kulturskolor har vi även tagit hänsyn till kommuntyp2 , varav två kulturskolor ingår i gruppen större städer och kommuner nära större stad och två kulturskolor ingår i gruppen mindre städer/tätorter och landsbygdskommuner. Vid två tillfällen intervjuades flera respondenter från samma kulturskola. 2. SKR:s kommungruppsindelning. 4/14