Delaktighet och inflytande 1
Delaktighet och inflytande aktighet ska innebära
reella möjligheter att påverka de beslut som tas. En modell för att förstå vad delaktighet innebär i praktiken är delaktighetstrappan. Trappan som metafor syftar till att synliggöra att delaktighet kan ske på olika sätt som innebär olika grader av inflytande. Delaktighetstrappan finns i flera olika versioner, en av dem är Shiers modell5 . Enligt Shier är det viktigt att arbeta med modellen utifrån det specifika sammanhanget. Beroende på barn och ungas ålder och mognad och verksamhetens organisation kommer delaktighet ske på olika sätt och olika nivåer. Modellen visar hur delaktighet inte automatiskt leder till inflytande och att det är upp till de vuxna att skapa förutsättningar för inflytande. Utifrån ett barnrättsperspektiv är det även centralt att barn har rätt att inte delta i beslut, om de inte vill. Barn och ungas deltagande och inflytande i planeringen graderas här i fem nivåer: 5. Barn delar inflytande 1. Barn blir lyssnade till. 2. Barn får stöd i att uttrycka sina åsikter och synpunkter. 3. Barns åsikter och synpunkter beaktas. 4. Barn involveras i beslutsfattande processer. och ansvar över beslutsfattande. Nivå ett och två är viktiga steg för att säkerställa att barn och unga har möjlighet att uttrycka åsikter och idéer, men det är inte förrän i steg tre, fyra och fem som deras synpunkter faktiskt har inflytande i sammanhanget. I kommande del av studien lyfts exempel där den här modellen hjälper till att förklara och förstå hur landets kulturskolor arbetar med barn och ungas delaktighet och inflytande. 5. Harry Shiers modell för delaktighet och inflytande, 2001. 6/14