Delaktighet och inflytande 1
Delaktighet och inflytande Delaktighet och inflyt
ande Nedan presenteras Barnkonventionens3 aktig het och inflytande. Barnkonventionen: delaktighet och inflytande Sedan den 1 januari 2020 är Barnkonventionen svensk lag och i många kommuner, regioner och på Kulturrådet pågår ett utvecklingsarbete för att stärka tillämpningen av barnkonventionen i verksamheten. En effekt av detta arbete är ett ökat behov av kunskap om hur landets kulturskolor arbetar utifrån ett barnrättsperspektiv. Genom att få fördjupad förståelse om hur kulturskolor arbetar med barn och ungas delaktighet och inflytande stärker det Kulturskolecentrum i arbetet att främja barn och ungas rätt till kultur. Vad är ett barnrättsperspektiv? Att arbeta med barnrätt innebär att barn erkänns, respekteras och skyddas som rättighetsbärare i en verksamhet genom att barnkonventionen tillämpas. För att rättigheterna i barnkonventionen ska tillämpas behöver många olika insatser ske på olika nivåer i en verksamhet. I strategi för barnets rättigheter beskriver regeringen vilka insatser som bör genomföras.4 syn på delaktighet och inflytande samt en modell för delDet handlar till exempel om att se över styrdokument, stärka samverkan och möjliggöra barn och ungas delaktighet och inflytande. Som stöd i ett barnrättsbaserat arbete kan en verksamhet utgå från barnkonventionens grundprinciper som tillsammans beskriver barnkonventionens barnsyn. Grundprinciperna kan även användas som tolkningsstöd för att förstå andra artiklar i konventionen. Grundprinciperna är: Artikel 2, alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. Artikel 3, vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa. Artikel 6, understryker varje barns rätt till liv, överlevnad och utveckling. Artikel 12, barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter, utifrån barnets ålder och mognad. Andra artiklar som är centrala för kulturskolans verksamhet är till exempel artikel 13, barns rätt till yttrandefrihet, artikel 31, barns rätt till kultur, och artikel 29, om syftet med utbildning. Barnrättsperspektivet bidrar med att ytterligare stärka barnens position som rättighetsbärare. Förutom barnrättsperspektivet är barnets perspektiv och barnperspektiv viktiga utgångspunkter när en verksamhet arbetar med barnkonventionen. Barnperspektiv innebär att vuxna tolkar barnets situation och förutsättningar. Det kan tillexempel uttryckas av en pedagog eller annan vuxen som arbetar nära barn och unga. Barnets perspektiv kan beskrivas som när barnet själv ger uttryck för sina åsikter och erfarenheter. Barnets perspektiv förtydligar att barn själva är experter på sin situation. Dessa perspektiv är båda viktiga komponenter i arbetet med delaktighet och inflytande. Förutsättningar för reell delaktighet och inflytande En av barnkonventionens mest centrala delar är barns rätt att vara delaktiga i beslut som rör dem. Det innebär, i enlighet med grundprinciperna, att alla barn ska erbjudas möjlighet att vara delaktiga på lika villkor, att barn får framföra sina åsikter när barnets bästa ska definieras och att barns del3. FN:s konvention om barns rättigheter. 4. Regeringens proposition 2009/10:232: Strategi för att stärka barnets rättigheter i Sverige. 5/14