Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2021 – behov och
utfall Efterarbete Efter varje beslut om stöd har ett omfattande efterarbete tagit vid. Efterarbetet har bestått i såväl kontroll av att stödet betalats ut på korrekta grunder, som av stöd till ovana sökande som efterfrågat hjälp att tolka myndighetsbeslut. Metoder för granskningar och efterkontroller har arbetats fram succesivt och arbetet har visat sig vara mycket omfattande. En plan med resursbehov för efterarbete inom krisstödet till och med 2023 har upprättats. Efterkontroller av de tre stödfördelningarna till inställda och uppskjutna evenemang har genomförts, totalt 230 ärenden. Efterkontrollerna går till så att en revisionsfirma granskar underlag från de sökande som ska verifiera det aktuella intäktsbortfallet. Handläggare bereder detta underlag som sedan ligger till grund för beslut om eventuella återkrav. En vinstkontroll av aktörer som beviljats stöd för inställda evenemang har också påbörjats. När det gäller stöd till särskilda behov i kulturlivet inkommer de sökande med en redovisning som granskas av handläggare. Granskning av drygt 900 redovisningar av stöd för särskilda behov i kulturlivet har genomförts. Återkrav förbereds utifrån granskningar och kontroller. Planen är att samordna återkraven och göra samlade återkrav till varje organisation. Även detta är ett omfattande arbete. Det finns flera skäl till att efterarbetet blivit relativt omfattande. Som exempel kan nämnas att Kulturrådet har en skyldighet att undersöka information om att bidrag beviljats på felaktiga grunder. En förnyad granskning måste då ske för att utesluta att återkrav eller andra åtgärder behövs. Ändring av beslut Efter bidragsbesluten har ett antal sökande inkommit med begäran om ändring av beslut. Kulturrådets beslut om fördelning av bidrag kan inte överklagas men om ett beslut är felaktigt i något väsentligt hänseende så ska Kulturrådet ändra sitt beslut. Återkrav till följd av dubbelfinansiering Många sökande har sökt flera stöd utöver Kulturrådets krisstöd, exempelvis permitteringsstöd, omsättningsstöd, omställningsstöd och Konstnärsnämndens krisstöd. En återkommande fråga från bidragsmottagare har därför handlat om eventuell dubbelfinansiering. När sökande i efterhand fått besked om bifall eller avslag från annan bidragsgivare så har det i vissa fall föranlett ändring av beslut. I några få fall har sökande återbetalat hela det beviljade stödet, till exempel om sökande i efterhand inte ansåg sig vara i behov av stödet. I andra fall, och för flertalet ärenden, har det prövats om Kulturrådet betalat ut för mycket stöd. När det visat sig att dubbelfinansiering föreligger handlar det framför allt om att den sökande inkommit med uppgifter om att denne fått stöd för samma ändamål från annan part, vilket framgår från bidragsbesluten att de är skyldiga att uppge. I dessa fall har vi fått pröva om det handlat om dubbelfinansiering, här i betydelsen stöd för samma kostnader, och därmed skäl för återkrav. En blankett för anmälan om dubbelfinansiering finns tillgänglig på Kulturrådets hemsida. Krocken med Skatteverkets omställningsstöd På grund av en brister i kommunikationen mellan myndigheter har ibland förordningar som styr krisstöden från flera myndigheter hamnat i konflikt, där vissa aktörer kunnat 13/47