Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2021 – behov och
utfall 3. Beredning, beslut och efterarbete Detta kapitel fokuserar på övergripande hantering av ansökningar och efterarbete. Krisstödens fördelning i kronor räknat återges mer utförligt i kapitel 4. Erfarenheter från tidigare krisstödsomgångar som tagits med i organiseringen av nya krisstöd Organiseringen av krisstödet har utvecklats under arbetets gång i takt med att erfarenheter vunnits. Efter varje krisstödsomgång har arbetet utvärderats och organiseringen av krisstödet anpassats. Under 2021 har Kulturrådet samlat de organisatoriska lärdomarna från arbetet med krisstöden i en intern rapport.1 2021 års fördelningar av krisstöd hanterades i två olika organisatoriska strukturer. Sedan 2020 fanns en tillfällig krisstödsenhet på Kulturrådet, med nyrekryterade handläggare och en enhetschef i en tidsbegränsad tjänst. Den nya enheten hanterade först stödet för intäktsbortfall medan två ordinarie enheter hanterade stödet till särskilda behov. Inför 2021 års fördelningar samlades båda krisstöden inom den tillfälliga krisstödsenheten. Hösten 2021 upplöstes den tillfälliga enheten och krisstödshandläggarna integrerades i ordinarie verksamhet. Detta för att säkerställa behov av kunskapsöverföring och erfarenhetsutbyte mellan krisstödsenheten och ordinarie verksamhet. Arbetet stärktes också av ett utökat samarbete mellan krisstödshandläggarna och interna nyckelfunktioner. I rapportens avslutande kommentarer och reflektioner beskrivs några lärdomar som arbetet medfört när det gäller organisering och arbetssätt. Beredning och beslut av de tre stödpaketen Sammantaget för alla tre stödomgångarna har det under 2021 kommit in 5 530 ansökningar om krisstöd. Av dessa har 86 ansökningar återkallats eller avvisats. Kulturrådet har därför prövat 5 444 ansökningar. I samband med de initiala besluten har totalt 3 611 ansökningar beviljats stöd. 1 Krisstödets organisering – Uppföljning av perioden 2020–2021 (Adm. 2022/3) 9/47