Krisstöd 1
Rapport: Krisstöd till kulturen 2021 – behov och
utfall Intern uppföljning av organisering Syftet med den interna uppföljningen av Kulturrådets arbete med krisstödet var att dokumentera de olika organisationsmodellerna för arbetet, hur organiseringen ändrats över tid samt dra lärdomar av de olika modellerna för framtida bruk. Organiseringen av krisstödet och våra arbetssätt har utvecklats i takt med att erfarenheter vunnits. Nedan ges några framträdande resultat. Krisstödet hanterades inledningsvis som ett projekt inom ordinarie bidragsgivning. Därefter flyttades organiseringen gradvis till en egen, tillfällig enhet med nyanställda handläggare. Efterhand synliggjordes behovet av den ordinarie verksamhetens erfarenhet och kunskap om bidragsprocessen. Hösten 2021 upplöstes därför den tillfälliga enheten och krisstödshandläggarna integrerades i den ordinarie verksamheten. Detta för att säkerställa behov av kunskapsöverföring och erfarenhetsutbyte. Krisstöden har öppnat upp för sökande som inte endast utgör kulturaktörer, men som är en del av kulturens infrastruktur. Här har krisstödshandläggarnas olika kompetenser varit en tillgång i hanteringen av stöden och Kulturrådet har löpande sett över vilka kompetenser som vi behöver förstärka organisationen med. Precis som den externa uppföljningen har även intern uppföljning pekat på behov av koordinering och kommunikation mellan stödgivande myndigheter, för att säkerställa att dubbelfinansiering eller överlappning av stöd inte sker. Inte minst mot bakgrund av den regelkrock mellan Kulturrådets krisstöd och Skatteverkets omställningsstöd som uppmärksammades 2021. Framåtblick Kulturrådet har under coronapandemin haft flera stora uppdrag för att stötta ett kulturliv i kris. Vi har gjort detta genom att fördela krisstöd och genom att stärka vår dialog med branschföreträdare och med regioner och kommuner. Vi har under kort tid hanterat fler ärenden än vad vi trodde var möjligt och stiftat bekantskap med helt nya aktörer. Situationen har varit ansträngd både för kultursektorn och för myndigheten, men vi ser också att krisen bidragit till många viktiga lärdomar. På kortare sikt i och med de kris- och återstartsstöd Kulturrådet ska fördela och följa upp 2022 behöver myndigheten bland annat förstärka med ytterligare företagsekonomisk kompetens för att öka kvaliteten i handläggningen. Skulle en liknande situation uppstå på längre sikt har myndigheten förhoppningsvis hunnit utveckla bättre systemlösningar för hantering av ansökningar och redovisningar, en utveckling som pågår just nu. I dagsläget är systemen mer anpassade till traditionell ärendehantering och lämpar sig inte för systematisk hantering av den samlade informationen i ansökningar och redovisningar. Den samlade informationen har primärt hanterats utanför systemen. Utöver teknisk utveckling behöver vi också fortsätta att bygga upp kunskap om kultursektorn och identifiera vilka behov olika aktörer skulle ha i olika situationer – genom samtal och samverkan med andra myndigheter, kommuner, regioner, civilsamhälle och branschföreträdare. 47/47