Cirkulära Affärer 1
C V TEMA TEXTIL Kunden får gärna känna en stolthe
t över att visa upp sitt miljöval och då finns det ingen anledning att smyga med lagningen, eller uppgraderingen, som Maria Borbos gärna kallar den. Försäljningen sker via egen hemsida och i samarbete med olika butiker som säljer begagnade kläder. En av utmaningarna är att få kunden att betala lite mer för en uppgraderad byxa. INLÄGG PÅ SOCIALA MEDIER SPELAR EN VIKTIG ROLL isionen är att komma in hos de stora kedjorna och få kläderna upphängda bredvid de nya. Men att övertyga stora företag är inte alltid enkelt även om Maria Borbos har ett brett kontaktnät och lägger stor kraft på att lobba hos inköpsansvariga och andra. Att växla upp och få tillgång till kedjornas kunder är både en väg framåt men medför också stora utmaningar för den som hämtar sin råvara från begagnatmarknaden. Det gäller att kunna leverera rätt produkter kontinuerligt över tid och i ganska stora mängder. En stötesten är priset. Hur värderas en begagnad byxa, som inte kan jämföras med andra begagnade kläder eftersom den är uppgraderad? Och vars ursprung är ett annat varumärke som fortfarande säljs nya. Det är uppenbart att byxan är värd mer än en otvättad och sliten byxa på den vanliga second hand hyllan, men samtidigt kanske inte lika mycket värd som ett helt nytt plagg. En vanlig dag för företagaren Maria Borbos kan innebära allt möjligt. Efter att ha lämnat barnen på skolan på morgonen vidtar ofta praktiskt arbete med att gå igenom alla jeans som kommit in och få in dem i affärssystemet och fotograferas. Varje byxa är olik den andra och måste därför bedömas separat för att sedan hamna i företagets nätbutik. Mycket tid går också åt till marknadsföring och att utveckla den. Sociala medier spelar en viktig roll både med inlägg och annonser. – Just nu är det mycket fokus på marknadsföring, att lära mig hur mina kunder ser ut, hur och var rör de sig? Hur hittar jag dem bäst i annonseringen? Vilken typ av kommunikation ska jag ha? Det är många frågor och mycket att sätta sig in i. Viss hjälp kommer från specialister på sociala medier och Nimble Patch ska även inleda ett samarbete med en reklambyrå inom kort. En stor marknadsundersökning är redan genomförd och nu gäller det att omsätta den insamlade kunskapen till försäljning. N imble Patch affärsmodell bygger på försäljning av produkter med ganska låg vinstmarginal, vilket ställer till problem när det gäller annonsering. Marknadsföring bygger ofta på att en initial försäljning av en billigare produkt ska leda ett antal kunder till att köpa en premiumprodukt med betydligt högre vinstmarginal. I annat fall blir varje anskaffad kund så dyr att köpet i stort sett bara går jämnt ut med annonskostnaden. Ett sätt att lösa dilemmat på är att få återkommande kunder, och det är också det Maria Borbos satsar på. En infångad kund som köper om och om igen utan att kosta mer annonspengar leder till en långsiktighet i affären. Eventuellt finns det i horisonten också idéer om nya och lite dyrare produkter för den kundgruppen. Varumärkesbyggande är en viktig del där ett starkt varumärke i längden kan öka betalningsviljan hos kunden. Inte minst med tanke på den miljömedvetenhet som finns hos kunder i allmänhet och just denna kundgrupp i synnerhet. En riktigt dålig dag i företagaren Maria Borbos liv är att få ännu ett besked från en potentiell kedja om att de inte är riktigt beredda att gå vidare med affärerna just nu. Intresset finns hos inköpare men processer och beslut kan ta lång tid att ro i hamn. Maria Borbos Född: 1982, Malmö Familj: Gift och har två pojkar. Fritiden ägnas åt barnens matcher eller utflykter i skogen. Hon tränar mycket, det är då hon får tankarna på plats, framför allt när hon springer. Bakgrund: Designer och inköpare i textilbranschen. 16 Cirkulära Affärer® #1 2023