Cirkulära Affärer 1
217,4 miljarder kronor Så stort är värdet på retu
rnerade textil- och elektronikprodukter från e-handeln som förstörs i EU varje år. Allt fler köper second hand Mindre pengar i plånboken, men också en vilja att handla hållbart och cirkulärt. Det ligger bakom Erikshjälpen Second Hands försäljningsökning under tredje kvartalet 2022. Elva procent ökad försäljning jämfört med föregående år kan Erikshjälpen visa upp för sina butiker för främst begagnade kläder. Antalet kunder har Ökning av olika varugrupper under juli-september 2022: Kläder Möbler Hem & Hushåll 24% 12% 13% att återanvända varor, men också att vara en mötesplats för människor som står långt från samhället, säger Anette Alm Gustafsson verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand. Insamling av kläder är en kommande flaskhals för att öka omsättning ytterligare. Behovet av gåvor ökar och Erikshjälpen uppmanar nu allmänheten att se över sina ökat med 14 procent och utvecklingen ser ut att fortsätta positivt. Att handla cirkulärt gör nytta på flera sätt menar organisationen. – Det ger Erikshjälpen möjlighet att både fortsätta skapa överskott till behövande och möjligheter att skänka mer kläder. – Vi ser gärna fler som vill hjälpa i svåra tider, både genom att skänka och att handla. På så sätt stöttar man dem i sitt närområde som har ett stort behov av att handla second hand, säger Anette Alm Gustafsson. Anette Alm Gustafsson på Erikshjälpen menar att nedgången i ekonomin ger ökat intresse för second hand. Åtta av tio misstror grön reklam Konsumenterna är skeptiska till företags påstående om sitt miljöarbete. Det visar en ny undersökning som Nordisk Miljömärkning låtit göra. Marknadsföring med miljöargument har blivit mycket utbrett på senare tid, men tilliten till den är i många fall låg. Endast 22 procent litar på reklam som använder argument som “miljövänlig”, “hållbar” eller “klimatneutral” Något högre förtroende har budskap som stärks av en oberoende certifiering som exempelvis Svanen eller EU Ecolabel. I det fallet litar 61 procent på budskapet. – Vår nya undersökning visar att konsumenter i Norden inte har förtroende för marknadsföring med miljöargument, då det finns en djungel av ”gröna” märkesliknande symboler, som vilseleder konsumenter. Men undersökningen visar att de har förtroende för Svanen och EU Ecolabel, Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion 53% anser att klimatförändringarna är den mest kritiska hållbarhetsutmaningen. 22% litar på marknadsföring med argument som ”miljövänlig”, ”hållbar” eller ”klimatneutral”. 18% litar på att företagens egna märkningar är bra val för miljön. 61% litar på produkter, som är märkta med oberoende tredjepartscertifieringar Svanen och EU Ecolabel. 21% anser att privata företag och myndigheter gör tillräckligt för att bidra till en mer hållbar konsumtion. 76% har upplevt att produkter avsiktligt är tillverkade så att de ej går att reparera. åtminstone än så länge, säger Anna Linusson, vd på Miljömärkning Sverige i ett pressmeddelande. Nordic Consumer Sustainability Index 2022 genomfördes av IPSOS Norge på uppdrag av Nordisk Miljömärkning. Undersökningen omfattade totalt 5 419 respondenter från Danmark, Finland, Island Norge och Sverige. #1 2023 Cirkulära Affärer® 7 FOTO: ISTOCK.COM/TANAONTE FOTO: ERIKSHJÄLPEN