Cirkulära Affärer 1
C TEMA TEXTIL Dukat och klart för upcycling Tvätt
erikoncernen Textilia satsar på upcycling och räknar med att det kommer gynna affären och klimatarbetet på samma gång. TEXT & FOTO: HENRIK PERSSON V i känner alla igen den där gamla landstingsfilten som används på sjukhus. Det är svårt att föreställa sig att den istället ska kunna bli ett modeplagg, men det är precis det som Textilia i Örebro ska lyckas med. Om man går in i ett restaurangkök kan man snart komma att mötas av kockar som har restaurangens dukar på sig som kockrockar. Dukar omstöpta till yrkeskläder av hög kvalitet. Och i i vården kan patienterna först komma att ligga på ett lakan för att i ett senare skede ta på sig samma lakan, fast omsytt till en patientbyxa eller skjorta. – Man ska känna sig riktigt snygg i den här duken, säger Jonas Olaison, ansvarig för hållbarhet på Textilia och påpekar att kvalitet och design är högt prioriterat. – Vi måste få folk att köpa ”avfallet”, det som tidigare kastats, men för oss har det aldrig varit avfall utan en värdefull råvara. Samhällsdebatten om klimatförändringarna gynnar en framtida försäljning. Det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda återvunna och upcyclade råvaror inom mode. F AKTA TEXTILIA TVÄTT & TEXTILSERVICE Företaget har tvätterier i Örebro, Boden, Långsele, Rimbo, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Koncernen ägs av danska De Forenede Dampvaskerier As. Omsättning 2021: 786 miljoner kronor Antal anställda: över 700 Tjänster: Textilservicelösningar för kunder främst inom vård och omsorgssektorn i Norden. Huvudleverantör till försvaret. Cirkulärt mål: 100 procent av alla uttjänta textilier ska återanvändas eller återvinnas innan 2025. 20 Cirkulära Affärer® #1 2023 Jonas Olaison visar en väst som ingår i kollektionen av arbetskläder skapade av återbrukad textil. De kunder företaget främst ser framför sig är stora branscher som exempelvis vård, industri och turistnäring, liknande de som företaget redan idag har. En stor del av branschernas inköp sker genom offentlig upphandling och kommuner liksom regioner har varit dåliga på att efterfråga cirkulära produkter. – Vi måste jobba med att öka kunskapen om textilier hos kunden. Det handlar både om att redan från början ställa krav på hållbara material och att i nästa steg efterfråga upcyclade produkter. – Vi ser det som en möjlighet att skapa affärer, hållbarhet är ett måste idag. Just nu pågår införsäljning av kollektioner till väl utvalda kunder för att utvärdera och förbereda en större affär i framtiden. Även om privatkunder troligen inte är där den stora omsättningen kommer vara så går det alldeles utmärkt för vem som helst att köpa plaggen och accessoarerna redan idag på upcy.dk