Bumsen 1
INSÄNDARE DÄR MEDLEMMARNA TAR TILL ORDA INSÄNDARS
IDAN Hej! Är BMW-ägare och klubbmedlem sedan ett par år. I princip nöjd men står frågande till lösningen av ventilkåpans tätning mot topplocket. Jag hade en gång i min ungdom fem NSU Prinz I - 4 med samma idiotkonstruktion på tätning. En bil med mc-motor. Tätningen skall klaras både mot flänsen på topplocket och på två fästskruvar som trycker ner kåpan mot topplocket. Tror man kallar det statiskt obestämd konstruktion. Kräver ju mycket för att rätt tryck ska uppnås på två ställen. Men BMW är till och med snäppet värre. Där går packningen dessutom runt en lagerbox för kamaxeln. Den är alltså inte plan utan tredimensionell. Och det statiskt obestämda blir alltså beroende av tre variabler. Och läcker därför olja. Kunde vara intressant att få läsa om de nya motorerna till F 750 och 850 GS. Om de har hittat en pålitligare konstruktion. Om de inte kunde lära sig av sina konkurrenter (NSU) kanske de kan lära sig av sina egna misslyckanden. Eller är det så att det är R 1200 GS som gäller för direktionen och de mindre maskinerna räknas inte med i styrelsearbetet. Motorn till de små gjordes nog i Berlin också. Till den nya lilla encylindriga lär hela maskinen göras i Asien. Önskar också ställbar dämpning av gaffelfjädringen. Såsom KTM Duke R. Hoppas få se sådan i morgon på F 750 och 850 GS på mässan. 1200 går ju att få med sådan. I alla fall på GS:s enkeldämpare men är för tung för mig att få in i garaget. Blev nog inte en artikel i alla fall men förhoppningsvis ett frö till sådan om konstruktioner i mc-världen. Det finns ju annat BMW-udda med till exempel multirem för generator på boxermotorer som måste krängas på två fasta remskivor enl uppgift. Eller ekerfälgar med slanglösa däck. Låter udda och utseendefixerat. När finns en funktionell anledning att föredra ekrade hjul? Många hälsningar! OLLE STRÖM Hej Olle! Tack för alla förslag! Jag tror nog att det finns gott om medlemmar som kan detta och har gott om åsikter. Alla frivilliga att skriva, det är bara att höra av sig. HENNING Hej Henning! Vet inte om du kan använda den men när jag tittade igenom mina bilder från resan till Årsträffen hittade jag denna. Den är en nyttig påminnelse om vikten av att ha visir eller glasögon som skydd. PETER ANDERSSON Hej Peter! Ja, vi kan aldrig nog understryka vikten av att klä oss och skydda oss rätt. Jag får anta att snärten av att fronta med den där flygande saken kändes ordentligt. Tänk, just som du antyder, att få den rakt i det öppna ögat. Fy! HENNING Hej! Skulle jag kunna få in en förfrågan om någon BMW:are har någon lösning att förlänga bakre fotpinnarna på min BMW 1200 RS -04 så blir det betydligt bekvämare att åka långt för min fru också? Hoppas på napp så jag kan behålla min så väl inkörda hoj. Min epost är hakan.tengberg@telia.com. HÅKAN TENGBERG Hej Henning och BMW-klubben! En sorglig historia: min BMW R65 rullade runt i en rondell i Uppsala och skulle behöva reparationer. Ram och hjul helt ok men bensintank intryckt, sadel skadad, broms-och kopplingshandtag samt strålkastare, glaset på CB-Parts AB är generalagent för: www.cbparts.se www.adventuremc.se 42 Tyck till du också! Insändare skickas till bumsen@bmwklubben.se MRA Windscreens SW-Motech Bag Connection Highway Hawk Klicbag HAC Products Spaan Global Vision Nonoice Panther Leatherware Kontakta oss för närmaste återförsäljare.