WE 1
BUSINESS EXCELLENCE | 1:2017 leta bland all tillg
änglig kompetens och de lyckas bättre med att attrahera kvinnor. De mindre företagen står dock fortfarande och stampar«, säger Amanda Lundeteg. Könsmärkning av vissa arbeten Även om många företag uppvisar en god vilja, så finns det en hel del negativ arbetskultur att arbeta med. Det är en stor utmaning. »Vi har våra utbredda fördomar och vi har branscher som har starka könsstereotypa yrken och branscher som har en snedvriden yrkesidentitet och en »Industrin är för navelskådande«, säger Amanda Lundeteg, VD Allbright. kvinnor som chefsaspirerar. Majoriteten tänker på jämställdhet i ledningsgruppen, men tar inga aktiva steg. Gemensamt för flera industriföretag är att de har kvinnor i ledningen, utan att nå upp till jämställd representation«, säger Amanda Lundeteg och får medhåll av professor Lena Abrahamsson, professor i industriell produktionsmiljö vid Avdelningen för arbetsvetenskap, vid Luleå Tekniska Universitet: »Inom svenskt näringsliv finns det idag en övertro på att de är mer jämställda än vad de faktiskt är. Och det är mänskligt att tro det, eftersom vi alla gärna vill vara det. Bara det att vilja vara jämställd är värt något i sig. Går vi tillbaka ett par decennier fanns inte ens denna vilja. I ett längre perspektiv är det ett stort steg framåt. Och i många företag görs idag seriösa försök att bli jämställda.« Industrin halkar efter Inom fastighets- och finansbranschen går det fortare medan industrin släpar långsamt efter. »Fastighetsbolagen har inte nöjt sig med att bara sätta tidsbestämda mål. De arbetar aktivt för att skapa inkluderande kulturer, undvika diskriminerande jargonger och orättvisa löner. Branschen har blivit mer attraktiv. Fastighetsarbetsgivarna vill ha en jämställd bransch. De strävar efter att nå jämställdhet i styrelserna. Inget kön får under- eller överstiga 40 procent. Nu jobbar de vidare med mångfaldhetsarbetet«, säger Amanda Lundeteg. Industribolagen finns framförallt på Allbrights gråa varningslista. Här finns också så många som 81 procent av de stora bolagen. »Industrin är traditionellt mansdominerad och har konservativa företagsstrukturer, som inte riktigt hänger med. Branschen är också för navelskådande. Här är det inte vanligt att man tar in någon från en annan bransch och med en annan erfarenhet. Vi ser dock att det sakta förändras i och med digitaliseringen. De stora och medelstora bolagen har till exempel förstått potentialen i att » Att män premieras på vägen till toppen är en global pandemi« AMANDA LUNDETEG VD ALLBRIGHT branschidentitet som är enkönad. Det gäller inte bara industrin och basindustrin. Inom offentliga sektorn finns det yrken, där det kan vara svårt för män att jobba, exempelvis i förskolan, och denna könsmärkning av vissa arbeten och könsuppdelning i arbetslivet skaver. Det skapar organisatoriska problem för det underrepresenterade könet och för organisationerna som helhet«, säger Amanda Lundeteg. Det får också konsekvenser för företagens säkerhet. »Har man könsstereotypa föreställningar får det en konserverande effekt i organisationen och det påverkar givetvis också företagens säkerhetskulturarbete«, säger Lena Abrahamsson. 35