Stenkoll 1
de till ökad tillståndsplikt och krav på ökade in
satser för att möjliggöra återvinning i större skala samt medför kostsamma utredningsinsatser till synes utan miljönytta. Det borde tvärtom vara önskvärt att hanteringen av jord-, schakt- och bergmassor, inklusive asfalt, ska följa avfallshierarkin och att dessa material ska kunna återvinnas i så stor utsträckning som möjligt. Det är naturligtvis allmänt känt att det finns oseriösa aktörer i branschen som på olika sätt försöker undkomma regelefterlevnad och ibland även medvetet bedriver verksamhet som utan tvekan innebär olika former av miljöbrott. Sådana beteenden skall naturligtvis bekämpas men det är inte skäligt att utforma och skärpa regelverket utifrån enskilda oseriösa aktörers agerande. Kontroll, tillsyn och sanktionsfunktioner ska istället utvecklas och eventuella hål i lagstiftningen täppas till för att komma till rätta med problemen. Debatten i samhället och från myndigheterna utgår således inte, som vore önskvärt, från att branschföretagen är viktiga kuggar i samhällsbyggandet. Från mitt deltagande i SBMIs Samhällsutskott och som deltagare i de grupper som upprättar SBMIs, såväl som NCC:s, yttranden i utredningarna, kan intygas att branschföretagen hela tiden strävar efter att genomföra miljöförbättrande åtgärder, energibesparingar och minimera riskerna i verksamheterna. Detta utöver myndigheternas krav i tillstånd och beslut. En av konsekvenserna av dagens hantering från tillståndsmyndigheter, tillsammans med en tydlig skärpning av praxis, är att branschens aktörer istället väljer att titta på lösningar för slutlig förvaring i inerta deponier. Om diskussionerna under föregående år kretsade kring avfallsfrågan kommer diskussionerna, givet den minskade möjligheten till återvinning, framgent kretsa kring inerta deponier och produktifiering. Men det vore ju onekligen bättre om regelsystemet istället kunde förenklas, ge verklig miljönytta och bidra till att öka återvinningen. "Det vore ju onekligen bättre om regelsystemet istället kunde förenklas, ge verklig miljönytta och bidra till att öka återvinningen." GÄSTKRÖNIKÖR Maria Werner, Specialist Legal Councel, NCC Industry AB STENKOLL KROSSORDET NUMMER 156 11