Stenkoll 1
ELEKTRIFIERING SKANSKA FÖRST MED KLIMATSMART Det
tekniskt optimala sättet att elektrifiera en mobil kross har redan testats med stor framgång hos Skanska i Luleå. Efter en åtta månader lång provperiod går eldelen nu vidare till ett annat Skanskaprojekt. TEXT: Björn Strokirk FOTO: Skanska M ånga större täkter har idag fasta krossar med elinstallation som är nedgrävd och fast. Därmed måste material transporteras till och från krossen, vilket kräver stora mängder dieselbränsle och energi. Mindre täkter använder mobila utrustningar vilket har medfört att dessa maskiner är dieseldrivna. Nu är det aktuellt att elektrifiera även dessa. Under förra året drev SBMIs Krossutskott ett utvecklingsprojekt med stöd av SBUF för att utveckla möjligheterna till mobil elektrifiering, se Stenkoll nummer 154 och 155. I detta nummer beskrivs två koncept från SBUF-projektet som Krossutskottet har vidareutvecklat samt ett nyutvecklat koncept. Stenkoll påstod i förra numret att ingen ännu hade testat elektrifierad högmobil krossning. Det stämmer inte. Skanska har under 2020 testat det koncept som SBMIs Krossutskott benämner LÅNG. "Förra året flyttade vi krossen varannan vecka, ofta utan att behöva koppla ur högspänningskabeln." Jonas Andersson 16 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 156