Stenkoll 1
"Politikerna har inte satt en tillräckligt ambiti
ös implementeringstakt för Trafikverket." lastbilar. De första vägarna öppnades för BK4-trafik den 1 juli 2018 och Trafikverket bestämmer i vilken takt vägnätet ska utvecklas. Trafikverket har själva angett att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli BK4, men samtidigt menar verket att det kan ta två planperioder, vilket betyder att det blir aktuellt först år 2041. Skogsindustrierna vill se en betydligt snabbare utbyggnadstakt och att hela vägnätet ska vara anpassat för den tyngsta viktklassen redan 2025. Men ett än större problem är de kommunala vägarna. Ytterst få tillåter idag 74 ton. – Det är ett stort bekymmer eftersom gods transporteras på en kombination av statliga och kommunala vägar. Den sista sträckan fram till industrin, terminalen eller hamnen är i de flesta fall kommunal. Kommunernas kunskap i frågan är idag låg. Man känner därför inte heller till att införandet av BK4 i de flesta fall inte kräver åtgärder i infrastrukturen utan främst är en administrativ åtgärd, säger Karolina Boholm. Forskningsinstitutet Skogforsk och andra aktörer inom transportsektorn har under åren gjort ett stort antal studier om ökade lastmängder. Alla pekar på att det finns mycket att vinna och väldigt lite att förlora på dessa effektivare transporter, enligt Karolina Boholm. Skogforsk började studera frågan redan 2006, under parollen ”En trave till”, som sedan smalnades av till ”Större travar”. Sedan följde projektet duo2 som innebär försök med en fordonskombination bestående av en lastbil med två ekipage. Forskningen har visat att bilar med högre lastvikt ger en STENKOLL KROSSORDET NUMMER 156 tydligt minskad miljöbelastning från transporterna. Dessutom kan den enskilda åkaren spara upp till 12 procent i bränsleförbrukning genom att använda ett större ekipage. Genom att 74-tons fordon har fler hjulaxlar blir lasten per hjulaxel densamma som med dagens fordon. En 74-tons lastbil sliter inte mer på vägen än de fordon som används idag. Enligt Skogsindustrierna ger en övergång till allt tyngre lastbilar: • Minskade utsläpp med cirka 10–15 % • Färre lastbilar på vägarna • Ökad trafiksäkerhet • Smartare användning av infrastrukturen • Lägre logistikkostnader • Stärkt svensk konkurrenskraft. De första vägarna som klassades som BK4 öppnades 2018, cirka 1 180 mil statlig väg i hela landet. BK4-vägnätet kommer att utökas successivt, enligt Trafikverket. Målet är att 40 procent av det statliga vägnätet ska tillåta BK4 vid slutet av år 2025. 2029 kommer 70–80 procent av de viktigaste statliga vägarna för tunga transporter vara öppna för BK4. Trafikverket har en vision om att upplåta hela det nuvarande BK1-vägnätet (tillåter 64 ton och utgör 35 Bara 20 procent av det statliga väg nätet är klassat som BK4 (gul markerat på kartan).