Nöjesnytt Helsingborg 1
LOUISIANA Copyright credit © The Estate of Diane
Arbus Copyright credit © The Estate of Diane Arbus ’DIANE ARBUS: PHOTOGRAPHS, 1956–1971’ PÅ LOUISIANA Louisiana presenterar den första storskaliga retrospektiven i Skandinavien av den legendariska amerikanska fotografen Diane Arbus. Under en karriär som varade i lite mer än femton år producerade Arbus verk vars stil och innehåll har säkrat henne en plats som en av 1900-talets mest betydelsefulla konstnärer. Den direkta, till och med konfronterande, blicken hos individerna i hennes fotografier förblir stärkande för våra ögon än idag – framkallar igenkänning, empati och oro. De slående svartvita fotografierna av den amerikanska fotografen Diane Arbus (1923–1971) revolutionerade genom sitt utbud av motiv och sin stil. Arbus fotograferade främst i och runt New York City och valde ut sina ämnen – inklusive par, barn, nudister, förortsfamiljer, cirkusartister och kändisar, bland andra – för deras singularitet. "Jag skulle vilja fotografera alla", förklarade hon i ett brev till en vän 1960. Arbus syftade till att i levande detaljer beskriva en rad mänskliga skillnader. Utställningen "Diane Arbus: Photographs, 1956–1971" lyfter fram hennes utveckling som konstnär under femton år och innehåller 150 fotografier, hämtade från Art Gallery of Ontarios samling och representerar hela den kronologiska bågen av Arbus arbete. Från de tidiga, intima utskrifterna i 35 mm-format till det skarpt fokuserade kvadratiska formatet hon anammade efter 1962, tillåter dessa fotografier oss att spåra konstnärens föränderliga vision som en del av ett föränderligt socialt landskap. Medan tidiga verk avslöjar en konstnär gripen av omfånget av mänskligheten och livet när det utspelade sig på gatan, markerar de senare verken - skapade i ett större format - hennes framväxt som en mogen och övertygande konstnär. Diane Arbus föddes 1923 och växte upp i en välbärgad familj i New York som ägde ett varuhus på Fifth Avenue. Vid 18 års ålder 1941 gifte hon sig med Allan Arbus och i ett decennium arbetade paret tillsammans – han som fotograf, hon som stylist och producerade fotografier för modetidningar. Även om hon började fotografera själv i början av 1940-talet, var det först 1956, när hon numrerade en filmrulle #1, som hon på allvar började ägna sig åt det arbete som hon har blivit känd för. Under 1960-talet publicerade hon mer än 100 fotografier i ledande tidningar som Esquire och Harper's Bazaar. Arbus tilldelades Guggenheim Fellowships 1963 och 1966 för sitt projekt, "American Rites, Manners and Customs". Fotografierna hon producerade under dessa år väckte stor kritisk och populär uppmärksamhet när en grupp valdes ut till den legendariska 1967 års New Documents-show på Museum of Modern Art, New York. När hon dog av självmord 1971 var hon redan något av en legend bland seriösa fotografer, även om endast ett relativt litet antal av hennes viktigaste bilder var allmänt kända. Ett bredare erkännande av hennes arbete uppstod dock snart. 1972 blev Arbus den första fotografen som inkluderades i Venedigbiennalen, där hennes fotografier erkändes som "den överväldigande sensationen av den amerikanska paviljongen" och "extremt kraftfulla och mycket märkliga". Den första stora retrospektiven av Arbus arbete hölls 1972 på MoMA, och fick det högsta besöksantalet av någon utställning i museets historia hittills ’Diane Arbus: Photographs, 1956–1971’ organiseras i samarbete med AGO – Art Gallery of Ontario. Utställningen visas på Louisiana till och med 31 juli 2022. Copyright credit © The Estate of Diane Arbus