Örebro Läns Tidning 1
Örebro Teater har fått en ny konstnärlig ledare i
Py Huss-Wallin. Regissören, dramatikern och skådespelaren Py Huss-Wallin är ny konstnärliga ledare på Örebro Teater. Hon efterträder Rikard Lekander och startade sitt förordnande den 1 mars i år. Örebro Läns Tidning har träffat henne för att samtala om arbetet och målsättningen. Py Huss-Wallin har under de senaste åren bland annat stått bakom föreställningarna ”Penelope” på Teater Galeasen, ”Varför älskar inga de lesbiska” på Malmö Statsteater, ”Who’s afraid of Jenny Wilson” på Dramaten och ”Britney” på Turteatern i Kärrtorp, samt att hon var en av upphovspersonerna till projektet ”Satans demokrati” – tre scenkonstupplevelser som tog plats i ett 3 500 kvm stort kontorskomplex i Sickla i Stockholm under åren 2015–2017. På Örebro Teater har hon tidigare stått för idé och regi för föreställningarna ”Min Häst” (2021) och ”Monster och gudar på Knossos Taverna” (2023). Nu har Py Huss-Wallin efterträtt Rikard Lekander som ny konstnärlig ledare för Örebro Teater och vars förordnande gick ut sommaren 2024. – Jag kände att när möjligheten dök upp att kunna återvända till Örebro Teater så ville jag inte missa den chansen. Under mina tidigare besök har jag trivts väldigt bra i Örebro och på Örebro Teater. Jag är otroligt förälskad i staden, säger Py Huss-Wallin när vi ses på Örebro Teater för att samtala om hennes uppdrag och om framtiden. Pys bakgrund spänner över inspiration från nycirkus som Cirkus Cirkör vilket ledde till cirkusgymnasium och efter det blev det konstskola i två år för att avslutas med Mimskådespelarprogrammet med examen 2013. Efter det har hon arbetat både som skådespelare och som regissör. Vi sitter inne på hennes kontor på Örebro Teater. Väggarna är fyllda med affischer från tidigare teateruppsättningar. Från ett av fönstren till kontoret har man utsikt över både Svartån och även gamla Allehandaborgen/Sparbankshuset, numera hotell Clarion Borgen. Örebro Teater är ett hus som bokstavligen andas historia. Teatern byggdes 1853 och var då landets näst största teaterlokal och överträffades bara i storlek av Operan i Stockholm. Byggnaden är uppförd i en byggnadsstil som kallas senempir och arkitekterna till denna skapelse är bröderna Hjalmar och Fridolf Wijnbladh. Redan år 1877 brann teatern första gången, men skadorna var då av ringa karaktär och byggnaden reparerades tämligen omedelbart. En betydligt större och mycket allvarligare brand inträffade 1882 då både teatersalong och inredningen totalförstördes. Det tog sju år att renovera teatern och när den återinvigdes 1889 hade salongen fått ett helt nytt utseende. På 1960-talet genomgick teatersalongen en renovering och återställdes då till hur den såg ut på 1880-talet. Det finns berättelser om att den första teaterchefen fortfarande vandrar omkring i huset. – Ja, jag har hört berättelser om det, men det är inget jag upplevt själv. Och det är inte direkt något som skrämmer mig heller. Han får gärna komma och hälsa på här på kontoret. Haha. – Jag känner mig otroligt pirrig, 13