Örebro Läns Tidning 1
örebro läns tidning | motor Text: Willy Priske oc
h Johannes Gardelöf / © CNP AB Foto: CNP AB Liten men naggande god Lexus firade precis sin 35:e födelsedag och är därmed ett av bilvärldens yngsta men ändå tyngsta varumärken. Japanerna kan titta tillbaka på en enastående karriär som kretsat kring lyx och flärd i låga volymer. Men tiderna förändras och det är ett måste att öka försäljningen men samtidigt bibehålla sitt grundmurade goda rykte. Är det verkligen möjligt? Vi har provkört bilen som ska överbevisa oss - nya Lexus LBX. Låt oss direkt konstatera att Lexus LBX är tillägnad små familjer med stora plånböcker. Grundpriset startar nämligen från 346 600 kronor, vilket måhända inte låter så farligt. Men det är 53 700 mer än för syskonbilen Toyota Yaris Cross och då snackar vi instegsversionen. För att få den där rätta premiumkänslan måste man vara beredd att skjuta till betydligt mera kapital. Låt oss börja den här resan med utseendet som är lika muskulöst som elegant och ögonen luras att tro att bilen är större än vad den faktiskt är. Längden är bara 419 centimeter, vilket däremot avslöjas när vi äntrar den välbyggda kupén. Framstolarna är visserligen bekväma men sittdynan är i kortaste laget och vi hade gärna önskat lite mer benutrymme. Detsamma gäller baksätet som VI GÖR ALLT FÖR DIN BIL! En heltäckande bilverkstad inom Bosch Car Service – den största oberoende bilverkstadskedjan i världen. Hos oss kan du få hjälp med alla typer av bilreparationer och bilservice för samtliga märken – bensin-, diesel- och eldrivna bilar. Åmmebergsvägen 7 696 74 Hammar Tel. 0583-77 00 12 www.garagethammar.se 40 rymmer två vuxna – bara man kompromissar lite med resenärerna på första parkett. Vi får inte glömma att LBX är varumärkets hitintills minsta bilmodell men detta avslöjas som väl är inte på förarens arbetsplats. Här är materialen valda med omsorg och i händelsernas centrum finns digitala skärmar på sju respektive 9,8 tum. Lexus LBX lanseras varken som renodlad elbil eller laddhybrid, utan i vår testbil arbetar en trecylindrig bensinare tillsammans med en elmotor på sammanlagt 136 hästkrafter. Med hjälp av framhjulen skjuts vi i väg till hundra km/h på 9,2 sekunder samtidigt som toppfarten är 170. Hostar du upp 394 500 kronor får du din lillsuv med fyrhjulsdrift men återigen är det instegsversionen vi snackar om. Med det senare alternativet får drivlinan hjälp av en extra elmotor på bakaxeln men effekten förblir densamma liksom dragvikten på 750 kilo. Hur är då köregenskaperna? Jo, överraskande bra tack vare en väl avstämd fjädring, låg tyngdpunkt och bred spårvidd. Lexus LBX må vara en liten bil med stor potential men det är ändå svårt att blunda för prislappen. Vår knallgula Cool Advanced FWD går loss på 443 800 kronor men lever å andra sidan upp till varumärkets goda rykte. Ingen ska försvinna utan att hittas. Swisha din gåva till 123 900 56 20 och hjälp oss att hitta fler.