DMG 1
TEMA z SMART BELYSNING ”Tekniken gör att vi särsk
ilt kan ljussätta färdvägen för specialtransporter, och vid särskilda händelser kan vi skjutsa på ljuset vid den aktuella platsen för att hjälpa blåljuspersonal” Andréas Hall, utvecklingsingenjör av offentlig miljö, Helsingborgs stad Dekorativ belysning måste användas med försiktighet för att inte störa djurlivet. Med smart teknik kan belysningen behovstyras, exempelvis genom att under nattetid sänka färgtemperaturen, från vitt till ett mer rödaktigt ljus som är snällare mot insekter och andra nattdjur. Runt om i staden står uppkopplade papperskorgar som känner av fyllnadsgraden. Längre bort skymtas en enklare papperskorg. ”Vi håller på att kolla över möjligheterna att montera sensorer i de vanliga papperskorgar också” upplyser Andréas Hall. Allt ska sända signaler till mottagarna, som i sin tur placeras på valfri belysningsstolpe i närheten. säkerhetsprotokoll och krypteringar som finns. I belysningsplanen finns också viktiga tankar om att begränsa ljusföroreningar och att ta hänsyn till djurlivet. – Ibland är det bästa ljuset det som inte finns, menar Andréas. Här får man hela tiden väga in ljusets nytta för medborgarna i förhållande till den skada som det eventuellt kan orsaka djurlivet. Det är alltid en faktor som vi måste beakta. Om vi ska vara en omtänksam stad måste vi också respektera djurens intresse. Mest känsliga är fladdermöss och insekter. Med smart belysning kan vi både behovstyra belysningen genom att i vissa fall tona ned den, och i vissa fall stänga av den helt eller ändra färgtemperaturen mot en mer rödaktig färgton som inte stör djurlivet. Ytterst är det helheten som Andréas ser fram mot. – Tänk dig när vi kommer att kunna samköra detta, säger han lyriskt. Hur påverkar solen beläggningen vid badplatsens bilparkering? Vad är vattentemperaturen? Parkeringen är full. Åk buss. Här är busstabellen och alla stopp. Bussen är fullsatt. Cykla! Hans vision är att helsingborgsbor framöver ska kunna få all den informationen direkt till sin dator eller mobil, så att man i realtid vet hur förutsättningarna ser ut. Finns det någon nackdel med den nya belysnings- och IoT-planen? – Vi får planera och budgetera helt annorlunda framöver, svarar Andréas. Vårt belysningsnät av högnatriumlampor bygger på att hela staden är indelad i fyra fält. Brinntiden för lam38 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 3 2022 porna är cirka 16 000 timmar och de lyser ungefär 4 000 timmar per år. Det innebär att vi behöver byta ut sektion efter sektion enligt ett ständigt löpande schema. En sektor per år. LED-lampor ha en brinntid på 100 000 timmar. – Det gör att vi får räkna med att de håller i ungefär 25 år, säger Andréas. Skillnaden är att alla kommer behöva ersättas vid samma tillfälle, och det måste kommunen ta höjd för både i beredskapsväg och kostnadsmässigt. Andréas nämner också att dagens ellagstiftning inte riktigt hänger med dagens smarta och uppkopplade möjligheter. – Om staden äger belysningsnätet, vem ska då äga kommunikationsutrustningen som sitter i belysningsstolpen? Om staden ska äga det, så får vi enligt kommunlag inte skänka bort eller sälja el, eftersom staden inte är en elleverantör. Samtidigt får den el som går till gatubelysningen bara driva själva belysningen i sig. I en situation där kunden själv tillåts sätta upp egen kommunikationsutrustning i kommunens belysningsstolpe, så skulle stolpen mycket väl kunna strömförsörja den utrustningen. Men enligt lag får kommunen inte erbjuda det, och än mindre sälja el på det sättet.