DMG 1
LIFESTYLE z SUPERSPORTBILAR PINIFARINA BATTISTA D
en som kan sin Automobili Pinifarinahistoria vet att designhusets vassa penna under mer än 90 års tid stått för många av bilhistoriens mest ansedda bilmodeller. En av designhusets mest kända kunder är exempelvis Ferrari. Volvo var faktiskt delägare i Pinifarina under en tid, men designhuset ägs idag av indiska Mahindra Group. Det italienska designhusets grundare hette dock Battista Farina. Företaget firade i fjol 90 år. Då slöts även cirkeln genom introduktionen av elsportbilen Pinifarina Battista, en bilmodell som hämtat mycket teknik från kroatiska Rimac. Rörigt? Så vad kostar bilen? Priset lämnar Pinifarina endast ut på begäran, men en siffra som nämnts är 1,9 miljoner. Billigt? Inte särskilt, eftersom det är angivet i euro och utan hänsyn till lokala skattepåslag. Den andra funderingen som uppkommer är prestandan. Här anger designhuset 0–100 km/h på 2 sekunder, 0–200 km/h på under 6 sekunder och 0–300 km/h på under 12 sekunder. Hur stor efterfrågan egentligen är för en 1 900 hästkrafter stark bil som (givet att Pinifarinas kan backa upp sina fabriksuppgifter) lär ställa vardagsbilar som Lamborghini, Ferrari och Bugatti i skamvrån lär framtiden få utvisa. Leveranserna av Battista väntas starta i år. Systemeffekt: 1 900 hk /2 300 Nm (fabriksuppgift). 95 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 3 2022 Räckvidd: 500 km (WLTP). Laddning: Likström (250 kW, 0–80 procent) 30 min. 0–100 km/h: 2 sek. Toppfart: 350 km/h. Grundpris: 1,9 miljoner Euro (exkl. lokala skatter).