DMG 1
LIFESTYLE z SUPERSPORTBILAR RÄTT LADDAD INFÖR FRA
MTIDEN TESLA SYNS I VARJE GATHÖRN. PORSCHE TAYCAN OCH AUDI RS E-TRON GT FRESTAR, MEN NÅR INTE HELA VÄGEN FRAM FÖR ATT DU SKA LÄTTA PÅ LÄDRET. MERCEDES OCH BMW:S ELEKTRIFIERADE PROGRAM KÄNNS PÅ TOK FÖR VETTIGA. DÅ ÄR DET TUR ATT DET FINNS BILFÖRETAG SOM HÅLLER EXKLUSIVITETENS OCH MOTIVATIONENS FANA HÖGT. SAMTIDIGT SOM supersportbilstillverkarnas fokus idag ännu ligger på laddhybridtekniken så finns det ett fåtal tillverkare som redan nu är redo att gå all in på helelektrifiering i sportbilssegmentet. Och även om det på alla sätt är en exklusiv liten skara, så ger de förhoppningsvis också en hint om hur framtiden kommer att te sig. Så kavla upp ärmarna och jobba hårt. Belöningen är 100 procent elektrifierad och väntar i horisonten. TEXT: FREDRIK LUND FOTO: PRESS RIMAC NEVERA Minns ni kroatiska Rimac? År 2020 seglade de upp som den dittills helt okända biltillverkaren som gjorde anspråk på den riktigt seriösa elsportbilsklassen med sin C_Two. Årets modell heter Nevera och den är lika eldriven som dess föregångare. Med ett effektuttag motsvarande 1 914 hästkrafter och hela 2 360 Nm i vrid ska bilen prestera 0–100 km/h på 1,97 sekunder, 0–300 km/h på 9,3 sekunder och toppa hela 412 km/h! Wow! Accelerationstiden är lätt att ta till sig, men löftet om 55 mils räckvidd låter högt, och ställer alldeles säkert krav på att inte trycka alltför hårt på gaspedalen. 93 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 3 2022 Precis som för föregångaren C_Two ska Nevera tillverkas i endast 150 exemplar. Företaget Rimac är minst lika intressant som bilen. Rimac har ett 45-procentigt minoritetsägandeskap i Bugatti. Majoritetsägare till Bugatti är i sin tur Porsche, som därmed faktiskt lyckats investera ett betydande belopp i kroatiska Rimac. Systemeffekt: 1 914 hk / 2 360 Nm (fabriksuppgift). Räckvidd: 550 km (WLTP). Laddning: Likström (250 kW, 0–80 procent) 30 min. 0–100 km/h: 1,97 sek. Toppfart: 412 km/h. Grundpris: Ges på begäran.