MES 1
MOTOR NÄR VEMODET RULLAR IN TEXT: JOHANNES GARDEL
ÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB ”Avståndet mellan varje bil måste vara 50 meter och av säkerhetsskäl bör inte säkerhetsbälte användas”. Det är lite annorlunda trafikregler som gäller när vi provkör nya Toyota RAV4 GR Sport på kommunala isvägar strax utanför Luleå och själva får uppleva hur det stora vemodet rullar in. Ted Ströms hyllade Vintersaga förklarar känslan som förstärks av vår fyrhjulsdrivna testbil som påpälsats av Gazoo Racing. Häng med och stampa genom drivisen i Kvarken. Nu är det säkert många som undrar vad i hela friden GR eller Gazoo Racing är för påhitt? Det är helt enkelt namnet på Toyotas motorsportavdelning och skvallrar inte minst om ett fräsigare utseende än hos standardversionen. Därmed kan man fråga sig om japanen är varm i sina nya kläder? Vi åkte till ett iskallt Norrbotten för att kolla upp saken. I det snöklädda vinterlandskapet lyser vår mörkröda testbil upp omgivningen och att det rör sig om en sportigare modell är svårt att missa eftersom emblemen återfinns lite varstans. Toyota RAV4 GR Sport bjuder bland annat på en fräsigare grill, tuffare fälgar, annorlunda dimljus samt diverse annat smått och gott. Om vi flyttar blicken till insidan så hittar vi säten i alcantara och alla platser är passande nog uppvärmda, inklusive ratten. Infotainmentskärmen på 10,5tum har försetts med en 360-graders backkameravy och med kommandot ”Hey Toyota” går det dessutom att röststyra olika funktioner. Säg bara att du fryser och vips tar bilens artificiella intelligens över och höjer kupévärmen. Även säkerheten är av senaste snitt och för den som önskar packa resväskan till gränsstationen i Torneå ryms 580 liter bagage. Äntligen susar vi fram på Bottenvikens halvmetertjocka istäcke och under huven arbetar en trygg hybridmotor på 222 hästkrafter. Det är alltså samma maskin som erbjuds till vanliga RAV4 och det hade man kanske inte förväntat sig med alla GR Sport-emblem. Ändå rör det sig inte om falsk marknadsföring eftersom mycket annat fintrimmats – inte minst fjädringen som ger ett märkbart bättre uppförande vid inspirerad körning. Avvägningen mellan sport och komfort är i det närmaste perfekt. Medaljens baksida är att alla uppgraderingar kostar. En relativt naken Toyota RAV4 startar från 404 900 kronor medan en fullt påpälsad GR Sport går loss på 480 900. Om det är värt prisskillnaden? Det tycker vi nog rent känslomässigt när det stora vemodet rullar in och från havet blåser en isande, gråkall vind. Tekniska data för Toyota RAV4 GR Sport 2,5 Hybrid Bensinmotor: 4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cyl. Max effekt 178 hk vid 5 700 varv/min. Max vridmoment 221 Nm mellan 3 600-5 200 varv/min. Elmotorer: 120 hk (fram) och 54 hk (bak). Max systemeffekt 222 hk. Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift via elmotor. Steglös automatlåda. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 269, längd 460, bredd 186, höjd 169. Tjänstevikt 1 655. Bränsletank 55 liter. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 sek. Förbrukning/miljö: 5,8 liter per 100 km blandad körning. CO2: 132 g/km (WLTP). Pris: 480 900 kronor. Plus Säkerhet av senaste snitt Hög standardutrustning Perfekt vinterbil Köregenskaper Minus Standardmotorn har oförändrad effekt Begränsad fyrhjulsdrift (liten elmotor) ® 25