Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD Remington förnyar tilltalet i all reklam
och marknadskommunikation. Förra året tog man fram en kopia av en rakapparat, en modell från 1950-talet med en klassisk design, Heritage Foil Shaver. Till våren kommer en klassiskt designad hårklippare, Heritage Hair Clipper. REMINGTON FÖRNYAR SIN IMAGE Remington med rötter från 1930-talets New York är i dag en väletablerad aktör inom hår och skönhet med försäljning i 160 länder. Strategin är att successivt utveckla företaget och nu är det dags för nästa steg – att förnya tilltal i all reklam och marknadskommunikation. TEXT GUNILLA KEMPE I vår kommer konsumenterna kunna se förändringen i såväl tidningsannonser och kataloger som filmer i sociala medier, som Youtube, Instagram och Facebook. – Den nya natioPeter Sjöswärd. nella kampanjen ”Get your you on” kommer att genomsyra all reklam och kommunikation, berättar Peter Sjöswärd, VD, Remington Sverige och Norge. – Vi har redan nöjda kunder och produkter som konsumenterna uppskattar, men nu vill vi mer lyfta fram att det är varje kunds personlighet och individuella behov som är i fokus. Huvudbudskapet är att alla är unika och har ett fritt val och ska utgå från vad de själva tycker, inte andra. Förändringen handlar med andra ord i första hand om att vidareutveckla företagets image och tilltal i kommunikationen med konsumenterna. – I dag har vi ett brett sortiment och två gånger årligen lanseras nya produkter med stort fokus på innovattion, fastslår Peter Sjöswärd. Vår affärsidé är att leverera prisvärda produkter av hög kvalitet för både män och kvinnor, som utgår från deras behov och förväntningar. Olika serier riktar in sig på olika problem, som torrt hår, onödigt slitage och eller tidsbrist. Genom att erbjuda konsumenterna hundra dagars öppet köp på samtliga produkter i sortimentet men nästan inte får några returer får vi ett kvitto på att vi ligger rätt. Men även om det mesta gällande nydaningen handlar om verbal och visuell kommunikation är Remington noga med att lyfta fram sitt historiska arv och vikten av en attraktiv produktdesign. Den senaste satsningen på retrodesign har visat sig gå hem hos konsumenterna, berättar Peter Sjöswärd. – Våra produktutvecklare tog i fjol fram en kopia av en rakapparat, en modell från 1950-talet med en klassisk design i en exklusiv förpackning, Heritage Foil Shaver, som har blivit en storsäljare. Till våren kommer en klassiskt designad hårklippare genom Heritage Hair Clipper med en snarlik design och förpackning. – Viktigt för oss är också att erbjuda konsumenterna informativa förpackningar som på ett enkelt sätt beskriver vad produkterna gör och de viktigaste fördelarna. Konsumenterna ska lätt kunna se skillnaden på en premiumprodukt och en enklare produkt. Remington Etablerades: 1937 i New York. Ägare: SPB Group. Huvudkontor: Middleton, USA. Europakontor: Sulzbash, Tyskland. Kontor i Norden: Stockholm, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn. Sortiment: Produkter för hårstyling, hårborttagning och skäggvård; från locktänger, hårtorkar, plattänger, roterande ansiktsborstar och ögonfransböjare till rakapparater, skäggtrimmers och hårklippare. Exempel storsäljare: Hårfönen AC9140. Försäljningskanaler: Elektronik- och skönhetsbutiker, varuhus samt apotek. Design/produktutveckling: I Manchester, England. Tillverkning: I Kina. Största marknader: Europa, USA, Australien. Kosmetik 1 2019 45 1937 lanserade Remington världens första elektriska rakapparat.