Byggaren 1
PLUS & MINUS + Elmotorns körbarhet + Flera återge
nereringsval + Personbilslik förarmiljö + Hög åkkomfort + Bra åtkomligt skåp + Omfattande tillvalsutbud – Kort räckvidd – Ej släp – Brister som arbetsplats – Dåligt skydd mot småskador – Dålig värme vid snålkörning – Speglingar i vindrutan – Ej strålkastarspolning Eldrivna Mercedes eVito är komfortabel och håller vad den lovar förutom att vi inte delar tillverkarens uppfattning att 15 mil räcker. Dessutom vill vi ha stötfångare som gör skäl för namnet samt avbärarsköldar på sidorna på ett arbetsredskap. övre infästningar är justerbara. Akustisk bältesvarnare på båda stolarna. Bra sikt framåt och åt sidorna, förutom att vindrutestolparna är sikthämmande och att torkaren lämnar cirka 5 centimeter osvept sektion till vänster. Solskydden klarar även sidoljus. Ytterbackspeglarna är personbilslika, borde varit större och saknar panoramaspeglar i botten. Det är trångt under motorhuven men bilens få påfyllningar och kontroller är åtkomliga och väl markerade, förutom lampbyten. Vi saknar en stänkplåt under motorn men det finns en skyddsplåt under batterierna. Skåpet är på 6,0 m3 och de sidohängda bakdörrarna spärrar numera när man öppnar i 180 grader. En europapall går in via sidodörren men öppningen begränsas över midjehöjd av mellanväggen. Skåpet är plåtrent förutom trägolvet och delar av väggarna och dörrarna vilka har tunna laminatskivor. Åtta stora lastsäkringsöglor, varav sex på golvet. Bra belysning med en led-list i lastutrymmet. Framhjulsdrivna eVito har hög åkkomfort och väl avstämd fjädring/dämpning såväl tom som med vår provbils maxlast på acceptabla 960 kg, dock med fördröjning i reaktionerna på rattutslag. Den elektromekaniska styrningen är okänslig på landsväg men effektiv vid parkeringsmanövrer. ABS-bromsar, backstarthjälp, antispinn och lastkännande antisladd är standard. Tillvalslistan i övrigt är lång. Framhjulen spinner lätt i uppförslut, på grusväg och i halka innan antispinnsystemet tar över. Ljudnivån är elbilslåg i stadstrafik. På landsväg däremot mätte vi upp liknande värden som för dieseldrivna Vito. Alltså 68 decibel vid 110 km/tim, 67 decibel vid 90 km/tim och 65 decibel vid 70 km/tim. Räckvidden enligt WLTP anges till 13,7 mil. Räckvidd stad, 16,8 mil. Energiförbrukning blandad, 297 Wh/km. Laddning från tomt batteri till 100 procent tar cirka 6 timmar med växelström från en laddbox eller laddningsstation. I nödfall kan bilen laddas via ett vanligt eluttag. Laddtiden blir då cirka 10 till 12 timmar. º Mercedes-Benz eVito 111 Skåp Lång 114 hk Bra och komfortabel förarplats, men med brister som arbetsplats, inga arbetsytor och få förvaringsutrymmen. Bra passagerarkomfort med separat stol. 6,0 kubikmeter skåputrymme i den medellånga versionen som Mercedes kallar för Lång. Utrymmet under sätena fram används från skåpsidan. Skjutdörren på höger sida är tillräckligt bred för en europapall. Pris, inkl. moms: Mercedes eVito 111 Skåp lång. 575 250 kr. Fordonsskatt: 360 kr. Miljöbilsbonus 60 000 kr. Garantier: Nybil, 2 år/obegränsad körsträcka. Rost, 12 år. Lack, nej. Elektronik, nej. Vagnskada, nej. Mobilo Van, förnyas vid varje service och innebär att "mobiliteten" förnyas upp till 30 år. Battericertifikat, 8 år eller 10 000 mil. Serviceintervaller: Service av högvoltskomponenter och bilens övriga komponenter ingår under 4 år. Motor: Elmotor. Max effekt 85 kW/115 hk vid 11 500 v/min. Max vridmonent 295 Nm vid 343 v/min. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Elförbrukning: Testcykel WLTP. Räckvidd 137 km. Räckvidd stad, 168 km. Energiförbrukning blandad, 297 Wh/km. Byggarens räckvidd med maxlast, ca 120 km. Prestanda: 0–100 km/tim, ca 18,0 sek. Full last, ca 22,0 sek. Toppfart 120 km/tim, hastighetsbegränsad. Mått och vikter: Längd/bredd/ höjd 514,0/192,8 (224,4 med backspeglar)/190,9 cm. Axelavstånd, 320,0 cm. Lastutrymme: Längd golv, 283,1 cm inkl området under sätet. Bredd 168,5 cm. Bredd mellan hjulhus, 127,0 cm. Höjd 139,2 cm. Skåpvolym, 6,0 m3. Tjänstevikt/maxlast, 2 240/960 kg. Ej släp. byggaren 4 2020 19