Nordens Tidning 1
Medel från Allmänna Arvsfonden MÅL • Att utse en
nordisk expertgrupp. I gruppen ingår experter från både funktionshinders- och barnoch ungdomsrättssektorerna, representanter från Funktionshindersrådet och NORDBUK samt från organisationer som företräder unga med funktionsnedsättning. • Att expertgruppen ger inspel till aktiviteterna i Nordiska ministerrådets handlingsplan om funktionshinder 2018-22. • Att kartlägga policydokument och aktörer med ansvar för delaktighet för barn och unga med funktionsnedsättning. • Att finna och beskriva minst fem exempel på metoder som gör barn och unga med funktionsnedsättning delaktiga i beslut som berör dem eller i verksamheter som leder till ökad inkludering. • Att finna och beskriva minst fem hinder för delaktighet. • Att formulera rekommendationer för utvecklat nordiskt samarbete om hur delaktighet kan främjas. MÅL- OCH INTRESSENTGRUPPER • Experter vid nationella myndigheter och verksamheter med särskilt ansvar för att främja delaktighet hos barn och unga med funktionsnedsättning. • Nordiska beslutsfattare, tjänstemän och relevanta institutioner och samarbetsorgan. • Organisationer som företräder barn och unga, med särskilt fokus på funktionshinder. KÄLLA: NORDENS VÄLFÄRDSCENTER Under hösten 2019 beviljades föreningen Norden medel från Allmänna Arvsfonden för projektet HDL – Hälsa, delaktighet och lärande som pågår 2019-2022. Projektet ger föreningen möjlighet att arbeta med barn och unga, som är ett av föreningens prioriterade områden, och för ett hälsofrämjande folkhälsoarbete i Sverige och i Norden. Som ett värde för föreningens skolmedlemmar erbjuds de att ta del av projektet som pågår under tre. Syftet med projektet är att tillsammans med skolor ta fram arbetsmetoder, vidareutveckla befintligt material och ta ett helhetsgrepp kring hur elever och skolans personal tillsammans kan bidra till en arbetsmiljö som stärker elevernas välmående, delaktighet och arbetsglädje. Med projektet får skolor möjlighet att identifiera fokusområden som skolans personal tillsammans med eleverna ska arbeta efter under året. Skolorna får även stöd för att söka medel för inspirationsträffar i Norden i syfte att lära av våra nordiska grannländer i deras hälsofrämjande arbete. Att arbeta hälsofrämjande innebär att man arbetar för psykisk och fysisk hälsa, genom att skapa en meningsfull tillvaro och tillgodose med rätt resurser. Att bli hörd och få stöd är hälsofrämjande. Ett sätt att arbeta hälsofrämjande är genom känsla av sammanhang och när det uppnås finns förutsättningar för att individen ska må bra. Genom kortare enkäter med elever, intervjuer med skolpersonal, ideella organisationer och forskningen upptäcktes ett behov och en efterfrågan av att arbeta med elevernas hälsa och att göra dem delaktiga i arbetet. Eleverna vill vara delaktiga och har många förslag på hur deras hälsa kan förbättras. Men för att göra detta behövs ett helhetsperspektiv där elever och skolans personal tillsammans arbetar för att skapa en hälsofrämjande arbetsmiljö. Samarbetspartner är föreningen Nordens samverkande medlem Demokratibygget med bland annat föreningen Tilia, SVEA och SVEROK i referensgruppen. KONTAKT: EMMA GÖTLUND, PROJEKTLEDARE, Emma.Gotlund@norden.se NORDENS TIDNING 1-20 7