ÅRSREDOVISNING 2016 1
OMVÄRLD & MARKNAD 2016 ETT REKORDÅR FÖR FLYGET An
talet flygrörelser i svenskt luftrum ökade under 2016 och förväntas ha en fortsatt tillväxt de kommande åren även om det handlar om ganska låga nivåer. Samtidigt innebär EU-krav på sänkta avgifter till flygbolagen fortsatta krav på ökad effektivisering inom flygtrafiktjänsten. Flygtrafiken fortsätter öka Under 2016 ökade antalet flygrörelser i det svenska luftrummet med 2 procent till cirka 726 000. Samtliga trafikkategorier ökade, utrikes med 3 procent, inrikes med 2 procent och överflygande trafik med 1 procent. De största ökningarna var i trafiken till och från Arlanda samt överflygare i norra Sverige. Överflygare är trafik som varken startar eller landar i Sverige. Det har även skett en förflyttning av flygtrafiken över Östersjön längre in i Sverige vilket ger längre sträckor i svenskt luftrum. Flygrörelserna ökar inte lika mycket som antalet resenärer, vilket beror på högre kabinfaktorer och större flygplan. Swedavia redovisade närmare 40 miljoner passagerare vid sina tio flygplatser, en ökning med 5 procent jämfört med 2015. Trafiken i det svenska luftrummet förväntas ha en fortsatt tillväxt även om det är låga nivåer. Ett luftrum utan gränser EU har en vision om ett luftrum utan gränser, Single European Sky. Förebilden är USA med en sammanhållen flygtrafikledning. För att effektivisera flygtrafiken i Europa ligger fokus på samarbete mellan stater och en samordning som i Sverige mellan civilt och militärt flyg. LFV ligger i framkant i den europeiska harmoniseringen. Genom det samägda bolaget NUAC bedriver LFV tillsammans med danska Naviair flygtrafiktjänst i ett gemensamt dansk-svenskt luftrum. I alliansen COOPANS samordnas utveckling och implementering av ett gemensamt flygtrafikledningssystem. TRAFIKSLAGSFÖRDELNING, % Överflygande, 42 Inrikes, 21 av medlemsstaterna i den permanenta kommittén inom Eurocontrol och i Sverige är det Transportstyrelsen som kungör avgiften. Den andra referensperioden, RP2, löper till och med 2019 och innebär att intäkterna för en routeverksamheten minskar varje år i fast pris. Utrikes, 37 Tuffa krav på effektivitet och leverans Inom EU drivs programmet SESAR, Single European Sky ATM Research, i syfte att effektivisera flygtrafikledningen. De överordnade målen, som togs fram i början av 2000-talet är att: • tredubbla kapaciteten i luftrummet. Behovet av ökad kapacitet är framför allt koncentrerat till det hårt trafikerade luftrummet över nordvästra Europa (Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Beneluxländerna). • bibehålla eller förbättra flygsäkerheten oberoende av trafikökningen. • halvera kostnaderna för flygtrafikledning. • minska varje flygnings miljöpåverkan med 10 procent. Varje land fastställer nationella mål för dessa fyra områden. För den första referensperioden, RP1, som avslutades den 31 december 2014 uppnådde LFV samtliga mål. När det gäller den sänkta avgiften så riktas kravet mot flygtrafiktjänstleverantörerna därför att de står för den största andelen av en routeavgiften. Samtidigt är det staterna som fastställer avgiften. Undervägsavgiften beslutas årligen Nya former av samarbeten För att kunna utveckla luftrummen, flyget och teknikens möjligheter blir samarbeten i olika former – partnerskap, konsortier, allianser, bolag – allt viktigare. Flera flygtrafikledningsaktörer har långtgående samarbeten med teknikleverantörer för att optimera effektivitet och nytta för kunderna oavsett om det är flygplatser eller flygbolag. LFV har under året startat ett gemensamägt bolag tillsammans med SAAB, SAAB Digital Air Traffic Solutions AB, för att utveckla, marknadsföra, sälja och driva fjärrstyrd flygtrafiktjänst. Raka flygvägar för effektivare luftrum För flygbolagen betyder rakare flygvägar kortare restid, lägre bränslekostnad och en minskad miljöpåverkan. I alliansen Borealis samarbetar LFV med flygtrafikledningsaktörer från åtta länder i norra Europa. Syftet är att finna områden för ytterligare effektiviseringar för såväl våra kunder som för LFV som flygtrafiktjänstleverantör. Nästa stora mål för Borealis är att införa raka flygvägar i norra Europa 2021. I juni 2016 togs ett steg mot detta mål då raka flygvägar etablerades mellan det dansk-svenska luftrummet och luftrumsblocket NEFAB East (Estland, Finland och Lettland). Hittills har endast Sverige, Danmark och Irland erbjudit raka flygvägar. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 11