ÅRSREDOVISNING 2016 1
Med LFVs program för digitalisering kan LFV utvec
kla nya smarta tjänster och lösningar. över Stockholm. Regionen är i snabb förändring med omfattande nybyggnation och inflyttning, som ställer nya krav på en effektivare användning av luftrummet precis som man på marken bygger nya vägar och ändrar vägsträckningar för att få så bra flöden som möjligt. Projektarbetet syftar bland annat till att ta fram nya kravbilder för luftrummet och en plan för implementering. Arbetet beräknas vara klart i början av tredje kvartalet 2017. Standardiserade tornmiljöer LFV stödjer Swedavia i arbetet med att harmonisera och standardisera tornutrustningen på Arlanda, Bromma och Landvetter. Det blir enklare och mer effektivt att underhålla, utveckla och byta utrustning när standarder används. Nytt torn på Ronneby flygplats 2016 LFV bedriver flygtrafiktjänst för Försvarsmakten och Swedavia vid Ronneby Airport. Den 5 februari 2016 driftsattes det nya flygledartornet, mer centralt beläget än det gamla vilket ökar effektiviteten när infrastruktur och övriga byggnader för de två helikopterdivisionerna kommer att färdigställas under 2017. Program för digitalisering Med LFVs program för digitalisering kan LFV utveckla nya smarta tjänster och lösningar. Genom att samordna administrativ ITutveckling med utveckling av de operativa systemen ökar effektiviteten och nyttan med digitalisering. Drifthandboken för flygledare kommer att digitaliseras med start 2017. DRÖNARE – SAMVERKAN I LUFTRUMMET Allt fler flyger drönare – obemannade flygfarkoster som används till allt från varutransporter till fotografering. Nu ses regelverket över för att garantera effektiva, säkra och hållbara luftrum. LFVs huvuduppgift är att varje timme, dygnet runt, året om leverera flygsäkerhet i svenskt luftrum och vid svenska flygplatser. Det gör LFVs 800 flygledare genom att från 20 flygledartorn och tre kontrollcentraler separera flygplan horisontellt och vertikalt. LFV hanterar årligen omkring 700 000 flygrörelser i svenskt luftrum. Det är av säkerhetsskäl som trafiken Titeln Drone Traffic Controller kanske blir verklighet 2017. på en flygplats stoppas när det finns indikationer på att det är drönare i kontrollzonen – det område omkring flygplatsen där in- och utflygningar sker. Det är också skälet till att LFV, som hanterar drönare ur ett flygtrafiklednings- och flygsäkerhetsperspektiv, begär att varje drönarförare ska ha tillstånd från och kommunikation med tornet innan man flyger in i eller ut ur en kontrollzon. Nytt regelverk LFV verkar för att göra det möjligt för så många som möjligt att nyttja luftrummet på ett effektivt, säkert och hållbart sätt. För att detta ska bli verklighet måste regelverket för drönare ändras och det är också ett arbete som pågår, både på nationell och på internationell nivå. LFV vill inte hindra någon från att flyga vare sig vanliga flygplan, helikoptrar eller drönare. Målet är att skapa ett regelverk som gör det möjligt för alla som flyger att utnyttja vårt luftrum på ett säkert och effektivt sätt. LFV tillhandahåller också tjänsten drönarkartan för att underlätta planeringen av drönarflygning. LFV möjliggör flyg, men sätter alltid säkerheten främst. Drone Traffic Controller Ja, den titeln blir kanske verklighet 2017. När Veckans Affärer listade de hetaste jobbtitlarna 2017 fanns flygledare för drönare bland de tio hetaste. Precis som en flygledare skapar ordning i flygtrafiken ska en Drone Traffic Controller ha kontroll på drönartrafiken. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 25