ÅRSREDOVISNING 2016 1
MEDARBETARE KUNDENS BEHOV – LFVs KOMPASS I VARDAG
EN LFVs nya varumärkesplattform bygger på insikter om kundernas behov och ska fungera som en kompass i medarbetarnas vardag. Genom att vara lösningsorienterade, engagerade och nytänkande bidrar alla till ett framgångsrikt förändringsarbete. Med kundfokus och engagemang byggs ett starkt varumärke och en långsiktigt framgångsrik verksamhet. LFV ska vara en attraktiv arbetsgivare och en flexibel och pålitlig partner som hjälper kunderna att utveckla sin affär. Kultur och värderingar Arbetet med att implementera LFVs nya varumärkesplattform – LFVs Navigator – inleddes under året. Navigatorn bygger på insikter om kundernas behov och hur de vill att LFV ska fungera som leverantör och samarbetspartner. Navigatorn blir en kompass i vardagen för beslut och satsningar men också för beteenden och värderingar. Nya värderingar har tagits fram som tydligare kopplar till kundernas behov och LFVs övergripande syfte – smarta lösningar för morgondagens flyg. LFVs värderingar speglar hur LFV vill uppfattas av alla våra intressenter: LFV ska vara lösningsorienterande, engagerade och nytänkande. LFVs företagskultur har en nyckelroll i det förändringsarbete som LFV och hela branschen för flygtrafikledning är mitt inne i. Rekrytering, utbildning och utveckling LFV strävar efter att rekrytera medarbetare med olika bakgrund, kompetens och erfarenheter. Flygledaryrket styrs av ett omfattande regelverk och särskilda utbildningar med godkända tester och säkerhetsprövningar. Alla flygledare genomgår löpande olika utbildningar och certifieringar kopplat till certifikat och ansvarsområde. LFV har till del utbildning i egen regi men köper också utbildning av ATS-akademin Entry Point North, ett utbildningsbolag som ägs av fyra länders flygtrafikledningsleverantörer. LFV erbjuder också många möjligheter att utvecklas i den egna rollen eller genom att prova på nya arbetsuppgifter. Utveckling, innovation och forskning bedrivs ofta i projektform där många medarbetare är engagerade i såväl projektgrupper som referensgrupper. Ledarskap och värderingar LFVs ledare är viktiga ambassadörer för förändringsarbetet och ett tydligt ledarskap är avgörande för att driva förändring och utveckling. Under året har ett nytt program tagits fram för att stärka ledarskapets roll i förändringsarbetet. Genom att tydliggöra förväntningar och mandat, och erbjuda konkreta verktyg för återkoppling och utveckling ska ledarskapet utvecklas och stärkas. Koncernledningen bjuder också in alla ledare ett par gånger varje år till strategi- och utvecklingsforum. Nya ledarprofiler har tagits fram utifrån LFVs Navigator och kommer att införas under 2017. Dialog och delaktighet Under året lanserades ett nytt intranät med tydligare målgruppsanpassning och utvecklade former för dialog och kommunikation. Personaltidningen har moderniserats och det redaktionella innehållet utvecklats. På varje arbetsplats genomförs flera arbetsplatsträffar och möten under året. Chattar med ledningen har införts på intranätet med kommentarsfunktioner. Koncernledningen möter också medarbetare runt om i verksamheten. Digitalisering, flygtrafikledning på distans, LFVs Navigator, företagskultur och värderingar har varit i fokus under året. Koncernledningen träffar fackliga företrädare i forum för koncernövergripande frågor. Motsvarande forum finns också på lokal nivå. Medarbetarundersökning Årets medarbetarundersökning gav på en övergripande nivå en positiv respons. Svarsfrekvensen har ökat från 77 till 84 procent. Förändringarna mellan de senaste två årens mätningar är ganska små, även om det finns stora variationer mellan olika enheter. LFV är inne i en stor förändring och att öka tydligheten kring varför LFV måste förändras och utvecklas är viktigt för att skapa trygghet i den osäkerhet som präglar branscher i förändring och avreglering. Nöjd medarbetarindex ligger på 85 samma som året innan. Ledarskapet får också bra betyg och ligger på 72 (72). Engagemangsindex är lite lägre och landar på 71 (73). De allra flesta är nöjda med stöd och feedback från sin närmaste chef, men det finns ett 26 LFV ÅRSREDOVISNING 2016