ÅRSREDOVISNING 2016 1
RAPPORTERING ENLIGT REGLERINGSBREV RAPPORTERING E
NLIGT REGLERINGSBREV Här följer en sammanfattande rapportering av hur Luftfartsverket, LFV, verkat för att de transportpolitiska målen ska uppnås samt uppdrag och mål enligt regleringsbrevet. För en djupare redovisning kring resultatet av LFVs verksamhet under 2016 hänvisas även till övriga delar av årsredovisningen. Transportpolitiska mål Enligt förordningen (2010:184) med instruktion för Luftfartsverket ska LFV verka för att de transportpolitiska målen uppnås. Flyget spelar en viktig roll för att möjliggöra för näringsliv och medborgare i hela landet att transportera passagerare och gods, såväl inom landet som globalt. Särskilt för många mindre orter finns inget realistiskt alternativ till flyget för att säkerställa snabba och effektiva kommunikationer. LFV har en viktig roll i luftfartssektorn. En säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst är en förutsättning för väl fungerande flygtransporter. Till funktionsmålet – som handlar om att skapa tillgänglighet för resor och transporter – bidrar LFV genom att tillhandahålla säkra, effektiva och miljöanpassade flygtrafiktjänster över hela landet vilket är en förutsättning för den tillgänglighet flyget ger. Till hänsynsmålet – som handlar om säkerhet, miljö och hälsa – bidrar LFV genom att erbjuda säkra flygtrafiktjänster där största möjliga miljöhänsyn tas. Systemet är uppbyggt för att LFV inte ska bidra till att någon dödas eller skadas allvarligt. Genom att optimera flygvägar och trafikflöden bidrar LFV till att minska flygets miljöpåverkan. LFV spelar en aktiv roll i det arbete som pågår för att utveckla det europeiska flygtrafiktjänstsystemet så att den långsiktigt växande flygtrafiken ska kunna hanteras samtidigt som målen om ökad flygsäkerhet, reducerade kostnader och minskad miljöpåverkan ska kunna uppnås. I enlighet med Rapportering enligt prestationsplan (s 54) har LFV under 2016 uppnått EU-mål som satts avseende flygtrafiktjänstens säkerhet och kapacitet. Miljömålet har inte uppnåtts för 2016. Målen för kostnadseffektivitet har delvis uppnåtts. LFV har fortsatt bedrivit en aktiv forsknings- och innovationsverksamhet i syfte att utveckla ny teknik av betydelse för verksamheten och bidrar därmed till att långsiktiga mål avseende säkerhet, effektivitet och miljöanpassning kan uppnås. LFV bedriver ett förändringsprogram för att öka effektiviteten, säkerställa konkurrenskraften och sänka enhetskostnaderna för flygtrafiktjänst. Redovisning av investeringsprojekt I treårsplanen för 2017–2020 redovisar LFV särskilt större investeringsprojekt under treårsperioden på över 50 mkr med kostnad och tidsplan. Uppdrag enligt regleringsbrev Enligt regleringsbrev för 2016 ska LFV utveckla sina affärsmodeller för flygplatser som ägs eller kontrolleras av staten, bland annat i syfte att uppnå ett tydligt tjänsteerbjudande och god effektivitet. LFV har under 2016 tillsammans med Swedavia utrett förutsättningarna för att etablera fjärrstyrd flygledning på flygplatserna i Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna. Arbetet går nu vidare i en värderingsfas. Målsättningen är att fjärrstyrd flygledning ska ge operativa och finansiella fördelar. Mål enligt regleringsbrev LFVs ekonomiska mål avseende räntabiliteten är att den beräknat på resultatet efter skattemotsvarighet över en konjunkturcykel ska uppgå till 4 procent av eget kapital. Räntabiliteten på eget kapital för 2016 uppgick till 1 procent. LFVs resultat har under 2016 fortsatt påverkats negativt av det låga ränteläget som inneburit såväl en ökning av pensionskostnaderna som lägre ränteintäkter. Detta har delvis uppvägts av trafiktillväxten och av ett fortsatt aktivt arbete med att reducera kostnaderna. LFVs ekonomiska mål avseende soliditeten är att den långsiktigt ska uppgå till minst 15 procent. Soliditeten uppgick per 31 december 2016 till 11 procent. Orsaken till att målet inte uppnåtts för 2016 är den ökade pensionsskulden på grund av det rådande ränteläget. Vid en kommande uppgång av diskonteringsräntan är en minskning av pensionsskulden att vänta, och på sikt eftersträvar LFV att få lösa in, hela eller delar, av pensionsskulden och övergå till att istället erlägga premier. Om och när en sådan pensionsskuldsinlösen kan realiseras är i dagsläget osäkert och beror till stor del också på ränteutvecklingen. LFV ÅRSREDOVISNING 2016 55