ÅRSREDOVISNING 2016 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE administrativa tjänster. K
ommersiella och Övriga tjänster tillhandahålls såväl i Sverige som på den internationella marknaden. Sammantaget omfattar dessa 9 procent av LFVs omsättning 2016. Tjänsterna tillhandahålls på konkurrensutsatta marknader. Lönsamheten varierar mellan olika produkter och marknader. LFV har ett långsiktigt mål att öka omsättning och resultat från de kommersiella produkterna. Den del som avser den internationella marknaden omsatte under 2016 totalt 40 miljoner och de största marknaderna var Förenade Arabemiraten och Norge. Intäkterna från den internationella exportverksamheten är lägre 2016 jämfört med 2015 främst till följd av minskad nyförsäljning och lägre vinstandel från driftsuppdraget i Förenade Arabemiraten. En av LFVs strategiska målsättningar är emellertid att arbeta för att utöka den internationella verksamheten. Intressanta marknader är till exempel Norge, Storbritannien, Tyskland och Mellanöstern. Prestationsplan och effektiviseringsprogram Inom EU finns en omfattande reglering av leverantörer av flygtrafiktjänster. Detta omfattar bland annat certifieringskrav, krav på teknisk harmonisering och bildande av så kallade funktionella luftrumsblock över nationsgränserna. Ytterligare en del av denna reglering är att EU-kommissionen fastställer prestationsplaner som sätter mål för flygtrafiktjänsterna avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. Prestationsplanerna omfattar flygtrafiktjänst en route- och terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport. Genom systemet regleras undervägs- och terminalavgifterna vid Stockholm Arlanda. Undervägsavgifterna finanseriar, utöver den flygtrafiktjänst en route som utförs vid kontrollcentralerna och infrastrukturen, även flyginformationstjänst och betydande del av den lokala flygtrafiktjänst som utförs från flygplatsernas kontrolltorn och terminalkontroller. Sammantaget genererar dessa avgifter cirka 80 procent av LFVs omsättning. 2016 var det andra året i referensperiod 2 i EUs system med prestationsplaner. Utfallet för 2016, såväl som 2015, är preliminärt, men visar att målen avseende flygsäkerhet och kapacitet uppnås med marginal. Efter revidering av miljömålet, som sätts på årsbasis, har visats att LFV nått målet 2015 men inte under 2016. Målet är mycket ambitiöst och små störningar får stor påverkan. Avvikelsen beror främst på väder och militär övningsverksamhet. Beträffande kostnadseffektivitet nås målet för en route exklusive okontrollerbara pensionskostnader. För terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport nås emellertid inte målet under 2015 och 2016, främst på grund av lägre inflation än vad som prognostiserats. En slutlig avstämning sker först efter utgången av referensperioden, vilket tidigast sker 2020. För LFVs del är det framförallt målet för kostnadseffektivitet som är utmanande. Det mål som gäller för perioden 2015–2019 är att kostnaderna i fast pris ska reduceras med i genomsnitt 2,4 procent per år. I dagsläget är bedömningen att målen avseende kostnadseffektivitet inte kommer att kunna uppfyllas under de återstående åren av referensperiod 2, det vill säga 2017–2019. Arbetet med att uppdatera regelverk och sätta mål inför kommande referensperiod, som startar 2020, har påbörjats. LFV deltar aktivt i arbetet för att kunna påverka utformningen av den tredje referensperioden bland annat för att åstadkomma en mer utvecklad styrmodell där målen anpassas efter varje stats och tjänsteleverantörs individuella förutsättningar. LFV bedriver ett omfattande förändringsarbete, ”Position 2019”. LFV är affärsmässigt och konkurrenskraftigt på samtliga områden och driver marknaden med ny teknik. Kopplat till detta har positioner och strategikartor utformats för LFVs fem leveransområden; En route, Försvarsmakten, Swedavia, den svenska konkurrensutsatta marknaden och den internationella marknaden. Som en del av förändringsprogrammet genomförs ett effektiviseringsprogram med målsättning att sänka kostnaderna med 350 miljoner under perioden 2013–2019. Effektiviseringsarbetet har fram till 2016 i stort följt planen. LFV har under året bland annat genomfört bespararingar inom utbildning, ledningsfunktioner och administration. Flygtrafik och avgifter Antalet flygplansrörelser i svenskt luftrum ökade 2016 med 2 procent och uppgick till drygt 726 000, vilket är den största trafikvolymen som hanterats i svenskt luftrum under ett enskilt år. Det tidigare toppåret 2008 överträffades med 64 rörelser. Utrikestrafiken ökade mest med 3,4 procent, inrikes ökade med 1,5 procent och den överflygande trafiken med 0,9 procent. Överflygande trafik utgör drygt 40 procent av den totala trafikvolymen och är trafik som varken startar eller landar i Sverige. ANTAL LUFTRUMSRÖRELSER (tusental) 650 670 690 710 730 750 712 706 689 694 705 726 2011 2012 2013 2014 2015 2016 UNDERVÄGSAVGIFTER (kr/service unit) 500 540 580 620 660 700 662 633 664 640 609 579 2011 2012 2013 2014 2015 2016 32 LFV ÅRSREDOVISNING 2016