Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34 Pressen sviker golfen Golfens
förhållande till våra vanligaste massmedia förtjänar sannerligen att disku- teras. Frankt och rakt på sak: Sportjournalis- terna har mest fotboll och ishockey i huvu- det, ibland skidor och tennis p g a våra su- perstars. I övrigt mest ingenting. Inte ens SvD, som kanske har de flesta prenumeranterna bland de över 100.000 gol- farna, är speciellt intresserat av golf - med undantag av sin egen korpgolf. Ett praktiskt exempel: Veckoslutet efter det att våra amatörer tagit silvermedaljer vid VM i Lausanne tävlade samma landslag tillsammans med ytterligare några av våra bästa amatörer mot Sveriges åtta bästa proffs i en synnerligen prestigefylld och välspelad golfkamp. Det var den sista och enda möjligheten att se dessa silvermedal- jörer innan de försvinner ut i Europa som proffs nästa år. Platsen var Sollentuna GK, synnerligen publikvänlig bana två mil motorväg från Stockholm. Vädret var underbart, stämning- en tät och det spelades fin golf med stor dramatik ända till sista matchen. • Var fanns journalisterna? Var fanns våra sportjournalister? Ja, inte fanns de på Sollentuna golfbana i alla fall. Visserligen hade ett 25-tal spelat presscup om fina dyra priser på fredagen, men lördag och söndag fanns de på andra arenor. Aftonbladet skriver aldrig något - det beror väl på någon princip hos tidningsled- ningen. Expressen, vars reporter kammade hem presscupens förstapris, skrev ingen- ting. SvD hade ingenting i söndagstidningen och 8 (åtta) rader på måndagen. På direkt fråga svarade sportchefen Sylvén, lätt oin- tresserad, att golfen hade låg prioritet. DN:s i övrigt välskrivande Rune Månzon kom med andan i halsen när Forsbrands sista putt redan hade slagits i hål. Han är dock skicklig nog att på hörsägen skriva en bra artikel, vilket han gjorde. Norrort, lokal tidning i Sollentuna, medde- lade att man inte bevakade så »stora» täv- lingar, de ska bevakas av de stora tidningar- na! TV:s Frendelius hade gärna haft ett repor- tage i Sportextra men en s k intake-grupp hade övertalat honom som programchef att silvermedaljörerna i golf inte var av något intresse för tittarna. Vilka slutsatser skall man dra av detta? Bortsett från VM, kanske EM och naturligtvis Sven Tumbas SEO finns hos våra sportre- daktörer inget som helst intresse för att rapportera om golf. Och intresset för SEO får nog mer tillskrivas Sven Tumba som person än golfen som sport. De golfspelande journalisterna, som är satta att bevaka golf, har uppenbarligen inget att säga till om på redaktionerna eller också vågar man inte driva frågan mot oin- tresserade sportchefer. Vi golfare kan san- nolikt inget göra åt detta. Någon golfens Björn Borg, som attraherar sportsidorna. lär vi inte få inom överskådlig tid. Både Sellberg, Kinell och Magnus Pers- son blir säkert habila proffs, men Borg är lika stor i tennis som Nicklaus är i golf och någon svensk Nicklaus lär vi inte få på länge. • Presscuper meningslösa? S k presscuper tror jag inte heller på. Vad tjänar dessa egentligen för syfte när delta- garna aldrig skriver om tävlingarna? Om presscupen skall ha en mening måste det ställas krav på reportage från tävlingen, an- nars är den onödig. Ibland hör man argumentet att »bara jour- nalisterna börjar spela själva så kommer pressbevakningen att öka». Fel igen. Med några få undantag stämmer inte detta argu- ment. Golfspelande journalister får uppen- barligen inte skriva om golf, vill inte (kanske skäms man över att utöva golfen) eller kan inte helt enkelt. Jag ser bara en massiv opinionsbildning av oss själva som enda medel att öka golfbe- vakningen. Det finns säkert 50.000 av oss golfare som betalar prenumeration för vår dagstidning och TV-licens. Därmed har vi ett legitimt skäl att framföra våra åsikter att golfen bevakas för dåligt. Om vi samtliga gör det, och gör det ofta och vid alla tänkbara tillfällen och via alla till buds stående kanaler, så kanske Sveriges skrivande och talande sportjournalister långsamt kan förmås att bevaka vår sport bättre. Annars får vi nöja oss med fotboll och ishockey och skylla oss själva. CARL BORGENSTIERNA Svensk Golfs chefredaktör Anders Janson svarar Det är ett mycket intressant ämne som Carl Borgenstierna tar upp, ett ämne som ju också Svensk Golf behandlat tidigare under året. Visst fick årets Am-Pro-match en sällsynt dålig bevakning i massmedia, det är ett faktum ingen kan bestrida. Enda »trösten» är att tävlingar som Elitserien, SM och SISM inte fick en särskilt mycket bättre täckning. Å andra sidan är det lätt att peka ut några händelser under året som fick en bra bevak- ning: a) SEO, b) VM, c) »Trevino-galan» på Ullna och Barsebäck, d) presentationen av Team Saab. Om man kan dra någon slutsats av detta är det att när golfen har en bra vara att sälja så får vi också bra bevakning . . . Det som vi golfare betraktar som stora tävlingar typ SM, Elitserien och Am-Pro- matchen har inte alls samma genomslags- kraft när artiklar ska beställas och redigeras på tidningarnas sportredaktioner. Till att börja med tror jag att vi alla måste inse att sakförhållandet är detta. Nästa steg är naturligtvis att försöka förändra den si- tuationen, precis som Borgenstierna menar. Då kan vi å ena sidan arbeta via de kanaler till sportjournalisterna som SGF och framför allt vi på Svensk Golf har. Vi har länge med pressreleaser, sportjournalistträffar, press- tävlingar, föreningen Golfjournalisterna etc försökt »sälja» golfsporten och att inte minst göra journalisterna själva till golfare. Det sker också en stadig förbättring, även om den för många (även oss själva) går irriterande långsamt. Den andra vägen att gå fram mot större utrymme i massmedia (och där jag är betyd- ligt mera optimistisk än Borgenstierna) är att förbättra den vara vi säljer, dvs erbjuda massmedia bättre spelare och bättre evene- mang! Jag är övertygad om att någon i den unga golfgenerationen kan få det internationella genombrott som direkt tänder massmedias intresse. (Även om vi måste vara realister och snabbt sluta drömma om ett genom- brott på Borg—Stenmarks enormt höga nivå!) Intressanta namn får alltid publicitet, det kan vi se redan nu på medias intresse för Magnus Persson. Och har man en gång höjt medias »bevakningsnivå» i en gren (typ utförsåkningen i samband med Stenmarks första segrar) så ligger nivån oförändrat kvar under ett antal år. Därför är stödet till elitgolfen så viktigt inte minst förhållandet till massmedia. Kan vi nu inte i en handvändning förbättra klassen på våra spelare, så kan golf-Sverige i alla fall den 20—21 mars ge oss ett hanter- ligt tävlingsutbud genom att öppna alla tävlingar enligt det förslag som vi presente- rade i förra numret. Jag förstår den press- man som idag missar tävlingar, därför att han/hon inte kan orientera sig i virrvarret av amatör- och proffstävlingar. Ge oss ett enda tävlingsprogram så försvinner i alla fall det problemet! Några synpunkter i övrigt: Antagligen läser inte Carl Borgenstierna Aftonbladet, för visst skriver AB om golf (även om det inte sker speciellt ofta). VM är ett exempel, Am-pro-matchen ett annat. Tidningen hade då t o m en utsänd i Annica Gustavsson. Vad beträffar Expressen så har tidningen genom sin golfbilaga och övrig golfbevak- ning förbättrat sig markant. Systemet med presstävlingar före stora evenemang har inte fungerat som vi hop- pats och vi kommer att se över den saken inför nästa säsong. En reflexion som man kunde göra i år på Sollentuna liksom på många andra banor där man anordnar elittävlingar: Hur ska vi kunna begära fullgod bevakning av mass- media när inte ens klubbens egna medlem- mar tycker det är värt att följa tävlingarna som publik utan istället köar på ettans tee för att själva komma ut och spela . . .? • Svensk Golf har låtit de utpekade tidningarna och TV-sporten ta del av Carl Borgenstiernas synpunkter på massmedias sätt att bevaka golfen. Deras synpunkter kommer vi att re- dovisa i nästa Svensk Golf. 34 SVENSK GOLF • 9/1982 mening MIN
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88