DMG 1
REPORTAGE z ODLING I BUTIK Grundarna av Grönska,
från vänster till höger: Petter Olsson, Natalie de Brun Skantz och Robin Lee. FOTO: GRÖNSKA g rönska är ett relativt ungt företag, blott fyra år gammalt, beläget i Hammarbyhöjden. Att kliva in i deras odlingslokaler är som att kliva rätt in i laboratoriet hos någon av Batmans lömska fiender. Hyllor med gröna växter överallt och egendomlig belysning i blått och rött ramar in örterna, som växer i disciplinerat uppradade krukor stora som syltburkar. Skillnaden är dock att här jobbar man bokstavligt talat för det goda, och miljövänliga. Den enda fienden skulle möjligen vara otillräcklig arbetsbelysning, eller att kaffemjölken är slut. Och luften är fuktig, både glasögon och kameralins immar igen. Natalie de Brun Skantz tar emot oss. Hon är en av grundarna och har även rollen som Marknadschef. Efter en rundvandring i odlingslokalerna sätter vi oss för en djupdykning i den vertikala odlingens värld, samt i deras nya koncept: odling direkt i butik. – Vi har hållit på i fyra år med mycket utveckling av belysning, vattensystem och testat fram olika sorters växter, berättar Natalie. De andra två grundarna heter Petter Olsson och Robin Lee. De är gamla gymnasiekompisar, och fick idén när de läste en artikel om japanska odlingar och tänkte att ”det här ska vi göra.” I början så hyrde de endast en liten del av lokalen som vi befinner oss i, med ett mindre odlingsutrymme i källaren. – De var mycket lödande av belysning [i början], mycket hänger på belysningen, fortsätter Natalie. Det låter som att man måste vara lite tekniknörd för att hålla på med detta? – Ja, det är fördelaktigt! Alternativet är att köpa in stora, dyra system som man kan drifta. Men då måste du ändå ha kunskap om driften. Vi gör det från scratch, för att det är mycket billigare, ”Luften är fuktig, både glasögon och kameralins immar igen.” men också för att vi får mycket mer kunskap om det – behöver vi uppdatera något så har vi själva kunskapen i hur tekniken är uppbyggd. VARFÖR VERTIKAL ODLING? Den stora drivkraften är miljöfrågan – att kunna producera mat som är lokalt producerad utan livsmedelstransporter, och att kunna odla oberoende av säsong. Natalie medger att hon är miljönörd, hon säger det och skrattar till. Att starta en verksamhet med närodling i fokus kräver mer eller mindre att man är det! Men det handlar även om att bygga upp för en hållbar framtid. 31 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 4 2018