DMG 1
SPORT z ISLE OF MAN Peter ”Hicky” Hickman, vinnar
e av Senior TT-klassen 2018. Dunlop omkom sedan år 2000, efter en brutal krasch under en motortävling i Estland år 2000. Natursköna Isle of Man ligger mellan Storbrittanien och Irland och har en population i paritet med Umeå, 83 314 (2016). Bland de svenskar som deltagit kan nämnas Börje Jansson som tog två andraplatser i Lightweight-klassen (1970 och 1971) och Peter Lindén som knep tredjeplatsen i den numera nedlagda Production 751-1500 cc-klassen (1985). ”Missar jag en kurva förlorar jag mitt liv.” Under 2018 års tävlingar, där Senior Isle of Man TT’s 241:a offer sedan starten 1907, engelsmannen Bob Price kraschar vid Ballaugh Bridge (2008). egna varvtider snarare än mot varandra. Sex varv runt banan är det som gäller, en sträcka som vanligtvis är avklarad på strax över en timme och 45 min, inklusive två tankstopp och däckbyte. Mest kaotiskt är det under ”Mad Sunday”, en slags ”öppet hus”-dag som tävlingens hårt prövade akutläkare Peter Moran har beskrivit som ”slaget om Somme”: – Efter 30 år har jag sett allt. Huvudlösa kroppar, ben som spretar åt alla håll och kroppsdelar i villaträdgårdar. Vissa år har [ambulans]helikoptrarna knappt stått stilla. Epitet som ”dödens ö” och ”världens farligaste motortävling” bygger inte enbart på att Isle of Man TT körs på ”vanliga” allmänna vägar, ofta kantade av branter och stenmurar – utan också på att genomsnittshastigheterna för de bästa förarna ligger på över 200 km/h, med toppfarter runt 330 km/h. Som den Isle of Man-födde tidigare Supersport-vinnaren (1994) Richard Quayle uttryckte det ”Om Roger Federer missar en forehand förlorar han poängen. Om jag missar en kurva förlorar jag mitt liv”. LOKAL PASSION Den mest framgångsrike föraren på Isle of Man genom historien är Joey Dunlop, som vunnit tävlingen 26 gånger, bland annat 1985, trots att hans båt sjönk på vägen över irländska sjön från Nordirland. 60 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 4 2018 TT-klassen vanns av engelsmannen Peter ”Hicky” Hickman, och två nya förare förolyckades (hemmaföraren Dan Kneen och skotten Adam Lyon), noterade MCpolisen Björn Gunnarsson den snabbaste svenska varvtiden genom tiderna på sin racekittade BMW S1000RR i Superbikeklassen, med en genomsnittshastighet av 198,72 km/h. Så vad driver de tävlande? Ja inte är det pengarna i alla fall. Faktum är att det stora flertalet av deltagarna har vanliga jobb, och endast de topp 3-placerade kan räkna med att ens gå runt. Svaret är antagligen samma passion som gör att såväl Isle of Mans regering som dess lokalbefolkning gör allt i sin makt för att hålla tävlingen rullade, trots dödsolyckor och internationella protester. Den ”Manx” är inte född som vill att motorcyklarna försvinner, brukar det sägas. Lördag 25 maj 2019 är det dags igen. Vi ses väl vid Douglas Road Corner eller Ramsey Hairpin som vanligt? z