DMG 1
REPORTAGE z ODLING I BUTIK FAKTA DE BÄSTA EGENSKA
PERNA En växt behöver ljus för att växa. Kan man precisera ljuset får plantorna dessutom olika egenskaper. Det går att reglera allt från längd till hur kraftiga plantorna ska vara. Och även denna bransch påverkas av olika trender. Så här ser den färdiga produkten ut – en basilika klar att avnjutas. Mums! blir en batch örter klar som prepareras och kan säljas till kund. – Vi ser till att skörda och sätta ner i förpackningar, säger Natalie. Förpackningarna kommer ställas bredvid odlingsskåpet. Du som kund ser hur det växer, men du kommer att plocka vid sidan av. Precis som att man inte tillåts in i charkdisken överlåts även här den praktiska servisen till den utbildade personalen. Det kan komma att ändras, och kan även öppna upp för en ”exklusiv” upplevelse för kunden med självplock menar Natalie, men inledningsvis tar Grönska själva hand om det praktiska. – Vi testar, fortsätter hon. Det finns massa möjligheter framåt. Men just nu för enkelhetens skull så tror vi att det är bäst att inte 40 personer stoppar in sina händer dagligen och kladdar runt. Därför skickar vi runt vår personal som gör det här! Snittiden för färdiga bladväxter är fyra veckor. För växter som är grövre och kvistiga krävs det lite längre tid. Det mesta går att odla vertikalt, men i slutändan blir det en avvägning av vad som är praktiskt, och lönsamt. Potatis till exempel, kräver mycket utrymme nedåt och fungerar ändå väldigt bra att odla utomhus i Sverige. Det går inte att motivera på samma sätt som med örter och bladväxter, som går alldeles utmärkt att odla med vertikala odlingssystem. KOMPLEMENT ELLER KONKURRENT? Frågan är vad odling i butik innebär för kollegorna i branschen. Blir det ett hot för jordbruksindustrin eller ett komplement? Vi i Sverige importerar en betydande del av våra växter och grödor, därför finns det mycket utrymme för andra aktörer att ge sig in på marknaden. – Jag tror inte vi blir ett hot, menar Natalie. Vi odlar inte det bönderna odlar. Vi odlar möjligen det vissa växthusodlare odlar. Men samtidigt, vi importerar över 50 procent av frukt och grönt. Så det finns en ganska stor marknad. Grönska vill sikta in sig på sådant som det importeras mycket av, såsom tomater; just nu odlar de främst örter, sallater och andra bladväxter som är tacksamma att odla. En annan marknad är förstås blommor och det dekorativa, men inget som ligger i planeringen ännu. – Det är ett annat behov, säger Natalie. Det känns mer värdefullt att titta på hållbar matproduktion, även om det är viktigt med hållbar blomproduktion, men det är inte lika kritiskt. Man kan ge bort en basilika istället! Visionen är att ta mer mark med odling direkt i butik, men även med den storskaliga odlingen. Den stora skillnaden mellan de två grenarna är distributionen. – Det är egentligen samma sak fast i mindre skala, där vi kapar alla transporter överhuvudtaget, säger Natalie. Det är egentligen som en förlängd arm – ett annat sätt att distribuera ser vi det som. Vi kommer leverera förgrodda plantor, och vi sköter servisen. Är man bekant med formatet bake off, alltså förbakat matbröd och bullar som butiker kan handla in och som gräddas färdigt på plats, så blir detta 33 DMG z DEN MODERNA GRÖNYTAN 4 2018 – Rött och blått ljus är det som påverkar plantor mest i fotosyntesen, säger Petter Olsson. När vi började så var röd/blåa lampor därför mest populära. Sen så har det där ändrats. På senare tid har man upptäckt att även andra spektrum i ljusskalan har stor betydelse för plantans utseende och tillväxt. Grönska har genom åren arbetat fram det mest optimala så kallade ljusreceptet för sina plantor; detta i kombination med en noga sammansatt näringslösning till växternas vatten. Resultatet ger plantorna de egenskaper som Grönska eftersöker: Växter som smakar så bra som möjligt, är så vackra som möjligt, växer snabbt, blir buskiga, samtidigt som de är näringsrika. Dessutom ska det ske på ett energieffektivt sätt – både ur en miljöaspekt och en kostnadsaspekt. – Det är också något som man kalibrerar hela tiden, säger Petter. Det är inte så att vi är ”klara”. Vi har hittat något som funkar. Vi hoppas att det här ska bli bättre hela tiden. Näringslösningen och ljusreceptet är förstås hemliga. Vill ni veta mer om Grönskas produkter och om vad de gör så kan ni surfa in på www.gronska.se z något liknande. Här heter det istället GrowOff by Grönska. Redan idag hittar vi flera av Grönskas produkter på restauranger och mathallar runtom i Stockholm. Vi fick med oss ett smakprov tillbaka till redaktionen, och vi kan säga att våra lunchraster sällan har varit godare! z