Kingsize 1
man ta den långa och krångliga vägen kan man spår
a låtens uppkomst tio år bakåt i tiden. Då bodde Mattis bara ett par kvarter från fiket vi träffas på och hade precis hört folkpop-klassikern ”These Days” för första gången. Inte Nicos välkända version av låten, eller ens Jackson Brownes – Mattis hörde den på Tom Rush självbetitlade (och mustaschprydda) LP från 1970. På en efterfest fick han och en kompis en typisk efterfestidé: vi gör en svensk cover på låten. Titeln översatte de till ”Numer”, ”Dessa dagar” blev för stolpigt. Idén rann ut i sanden och låtskelettet låg orört i mobilen i nästan ett decennium innan han plockade upp den och tolkade om den inför albumet. – Jag gör det ofta. Idéer som är värda att plocka upp igen långt senare står ju bevisligen upp mot tidens tand, säger han. storm, flyger de högt så blir det klart. Just då var jag inne på att deala med saker som jag inte hade tagit tag i med mig själv. Svalan blev en symbol för det – att kunna hantera sitt eget oväder. Båtmetaforen blev tveeggad. Dels berättade den om att upptäcka nya saker och platser, med sena kvällar och varm sol. – Jag är en hopplös romantiker och jag har alltid dragits till de här miljöerna, till havet och restaurangvärlden. Jag har alltid känt att det finns något magisk i att få fly in i dem, säger han. Men det blev också berättelserna om baksidan med att ge sig ut i det stora okända. Att tappa bort sig själv och ha svårt att hitta tillbaka. ”Numer” är fullt av texter som riktar blicken och pennan inåt och som rotar och river i känslor och tankar. – Jag försöker tillåta mig själv att tända på i båda ändarna och verkligen sitta i mina känslor när jag skriver. Så nu har jag försökt vara i de här känslorna i två år medan jag har jobbat på albumet. För så fort man tappar det är det svårt att plocka upp det igen. Det låter nästan som en masochistisk inställning till skrivandet – att du måste släppa in de här jobbiga känslorna för att kunna skriva? – Jo men samtidigt: är det inte så med livet i stort? Det är viktigt att låta sig själv vara ledsen och känna jobbiga saker ibland. Jag kan känna en tacksamhet över att skrivandet har gjort så att jag verkligen kan gå till botten med jobbiga tankar. När vi ses har det gått tre dagar sedan han släppte den första albumsingeln, också den med namnet ”Numer”. Vill ”Numer” plockar sin inspiration från en bred musikalisk palett: från Jackson Brownes timida livsvisdomar till Frank Sinatras orkesterlyxiga ”Didn’t We”. Texterna plockar teman från både sjömansskrönor och skönlitteratur. Mattis nämner Hemingways ”Den gamle och havet” och bilden av den ensamma mannen på båten som en av sina inspirationskällor. – Jag började ju egentligen med att göra boombap. Jag tittade mot östkusthiphop med Guru och Gangstarr när jag växte upp. Men i takt med att jag började läsa mer så insåg jag att de här berättelserna går att berätta på ett mer skönlitterärt vis också. När det klickade så öppnade sig en hel värld. Minns du när det klickade för dig? – Jag tror att det var flera polletter som föll samtidigt, säger han och pausar för att tänka. – Det är ju en vanlig grej inom hiphopkulNR 1, 2023 | KINGSIZE MAGAZINE 47 tur, det här med att slå underifrån. Det är lätt att fastna i idén om att ”dom” inte fattar mig, att ”dom” inte vill att jag ska göra det här. Men sen så började jag fundera på det. Vilka är egentligen ”dom” för mig? Vilka är det som inte vill se mig göra det här? Och när jag inte hade något svar på den frågan så började jag tänka att det kanske är mig det handlar om egentligen. Så jag bytte ut ”dom” mot ”jag” och hela texten ändrade form. ”Numer” är också soundmässigt ett kliv bort från den traditionella gyllene eran-hiphopen han blickade mot i tonåren. Borta är de sista spåren av beatproduktion och loopade trummor. ”Numer” är ett album helt inspelat med liveinstrument. – Från början ville jag spela in hela plattan i one-takes för att det skulle kännas närvarande och live, men det blev för bökigt. Som det är nu så mynnar en del låtar ut i en känsla av… ja, men att man är på den platsen liksom. Där man hör musikerna sitta och spela. Det finns ju ett par låtar på skivan som verkligen klingar ut i någon form av miljö-ambience? Precis! – Det är ju i allra högsta grad uttänkt. Samtidigt vill jag inte bli för övertydlig. Det blir lätt lökigt om man rappar om vågor och samtidigt lägger in vågljud i bakgrunden. – Jag tycker egentligen att det bästa som lyssnare är att ha en känsla över platsen utan att kunna säga exakt var man är. Som omslaget till förra plattan till exempel. Det är en plats som är väldigt specifik för mig, men som egentligen skulle kunna vara lite var som helst i världen. Så vill jag att nya plattan ska kännas också. WWW.KINGSIZEMAG.SE