Kingsize 1
Intervju: Masta Ace Tobias Carlsson Press / Camil
la Cherry MASTA ACE MED BROOKLYN I HJÄRTA & SJÄL Den legendariska Juice Crew-ikonen Masta Ace återvänder till Sverige i slutet av februari. Kingsize återger därför en tidigare opublicerad intervju med Brooklyn-rapparen vid ett Stockholmsbesök i juli 2017, där han reflekterade över karriären och samarbetet med Marco Polo för albumprojektet ”A Breukelen Story”. Att göra sin debut på skiva med Marley Marl och Juice Crew på ”The Symphony” redan 1988, är en bedrift få rappare kan stoltsera med i diskografin. Masta Ace släppte därefter debutalbumet ”Take A Look Around” redan 1990 - följt av konsekvent starka albumprojekt solo, flera skivor med gruppen eMC och samarbeten med producenten Marco Polo. När Kingsize Magazine träffade Ace på Lydmar Hotel i juli 2017 reflekterade han över en lång karriär, som gått både upp och ner. – Ja, för mig har det varit en fin resa, en rolig resa...det har varit en berg-och-dalbana. Jag har fått möjligheten att se alla aspekter av en musikkarriär. Jag började som en helt okänd med rap, fick efter tiden mer och mer uppmärksamhet, för att till slut få mina låtar spelade på radio i mitten på 90-talet. Heavy rotation på radion verkligen, som för en kommersiell rappare med dagens mått mätt. Till att sedan inte längre ha någon kommersiell framgång, men jag hittade tillbaka till underground hiphop där jag fått riktiga fans som backat och stöttat mig oavsett vad jag gjort. Det var faktiskt år 2000 som jag startade mitt internationella turnerande som gjorde att jag hittade människor över hela världen som älskar vad jag gör. Det gav mig helt ny energi att ge ut skivor på den tiden. Jag 48 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2023 släppte “Disposable Arts” under 2001 och “A Long Hot Summer” till 2004… de två albumen förlängde min rapkarriär med minst 15-20 år när jag blickar tillbaka. Att karriären haft höga toppar och djupa dalar är något Ace återkommer till flera gånger, då han under slutet av 90-talet lade micken på hyllan temporärt. Vändningen och suget att återvända till hiphopscenen kom efter en turné år 2000 med tiotalet spelningar i England och Tyskland. Publiken kunde varenda rad och rim i hans texter inför klubbar fullknökade med publik, vilket födde en vilja att återigen skapa musik. – Då åkte jag tillbaka hem till NYC och började jobba i studion på ett nytt album, vilket blev ”Disposable Arts”. Det var liksom början på en känsla som växte fram, att jag kunde fortsätta göra det här med rap under lång tid framöver. Under dina turnéer i Europa, vilka är dina favorit-collabos med artister på den här sidan av Atlanten? – Det är faktiskt en låt jag gjorde med svenskarna Create och Devastate som heter ”The Hit Man”. Det är nog en av favoriterna jag gjort här borta. Även samarbetet med Koolade och låten “Beautiful” är en stor låt för alla fans. Jag har också samarbetat med en av de största rapparna i Tyskland, vid namn Kool Savas. Den låten gick faktiskt guld och jag fick en plakett för det. Vid tiden för intervjun, sommaren 2017, var arbetet med ”The Breukelen Story” (2018) i full gång. När jag berättar om mitt eget besök Brooklyn-stadsdelen Fort Greene i april 2013, för en intervju med kollegan och producenten Marco Polo lyser han upp och anknyter med anekdoter kring huset och lägenheten där beatsen har skapats till deras gemensamma projekt. Till skivan kom även Gang Starr-legendaren DJ Premier att bidra på ”E.A.T.” och han reflekterar: – Det var helt klart ett mål att jobba med Premier innan jag lägger micken på hyllan för gott. Marco Polo, han gav mig galna beats och jag valde ut några riktiga bangers. Jag pressade nog honom också att komma ur sin ”comfort zone” med hårda trummor och smutsiga samplingar. Jag sa till honom: “Yo, look I want some prettier stuff. I need some with a little more beauty to it”. Jag gillar beats som inspirerar till historieberättande. Beats som ger mig en känsla och tar mig någonstans. WWW.KINGSIZEMAG.SE