Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Serneke bygger ny logistikanläggning åt
Sono Group Serneke har tecknat avtal med Höganlof t Fastigheter för byggnation av en ny logistikanläggning för Sono Group i Tranås. Entreprenadsumman uppgår till 105 miljoner kronor. Serneke och Höganlof t Fastigheter har tecknat et t totalentreprenadavtal för logistikanläggningen i Tranås. Sono Group är leverantör av kvalitetsmöbler för skola, kontor, of fentliga miljöer och industri i Skandinavien. – Vi är glada över att ha fått förtroendet av Höganloft Fastigheter att bygga denna anläggning. Extra kul är att projektet är beläget i Tranås där vi inte gjort några arbeten tidigare, säger Peter Andersson, arbetschef på Serneke. Stena Line satsar på fossilfria färjor – Efter en noggrann genomgång av samtliga 13 anbudslämnare var Serneke den aktör som helhetsmässigt uppfyllde kravbilden bäst. Vi ser fram emot att få göra projektet tillsammans med Serneke och dess UE, säger Henrik Nilsson, representant för Höganlofts Fastigheter. Bygget är i gång och den beräknas stå klart under våren 2022. Senast 2025 ska Stena Line lägga den första beställningen på batteridrivna fartyg. Foto: Stena Line Stena Line planerar att sjösätta två fossilfria batteridrivna fartyg på linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn i Danmark senast 2030. Det meddelade Stena Lines vd Niclas Mårtensson under en presskonferens gällande samarbetet Tranzero Initiative, i Göteborg. För att öka takten i omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ, har Stena Line, Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn inlett samarbetet Tranzero Initiative för att kraftigt minska koldioxidutsläppen kopplade till Nordens största hamn. Målet är att reducera de klimatpåverkande utsläppen med 70 procent till 2030. – Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart”, sa Niclas Mårtensson, vd för Stena Line och ledamot i Regeringens Elektrifieringskommission. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 1 2021 12 Stena Elektra blir världens första fossilfria RoPax-fartyg i sin storlek och kommer bli cirka 200 meter lång och ha en passagerarkapacitet på 1 000 personer och en fraktkapacitet på 3 000 längdmeter. Färjan som ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med endast elkraft från batteri, motavarande distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Batterikapaciteten ombord kommer behöva vara cirka 60-70 MWh och fartyget ska laddas i hamn. Stena Line undersöker också möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen som bränsleceller, vätgas och biometanol för att öka fartygets räckvidd. – Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur såsom laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika dicipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson.