Dagens Transport & Logistik 1
Helsinborg växer och behöver mark för stadsutveck
lingen. Samtidigt växer volymerna i Helsingborgs hamn. En flytt av bef intliga hamnverksamheten till det södra alternativet och en exploatering av området, skulle tillföra området yt terligare en stadsdel och öppna upp de södra delarna av staden mot havet. Detta skapar ett mervärde för bland annat Söder, Gåsebäck, Planteringen och Universitetsområdet då tillgängligheten till havet och minskningen av barriärer bidrar till mer at traktiva miljöer. Av Peter Höök Det fortsatta arbetet inleds med ändringen av översiktsplanen samtidigt som förutsättningarna och konsekvenserna av ett nytt hamnläge ska fördjupas. Arbetet bedöms pågå till slutet av 2024. Efterföljande steg är att påbörja arbetet med en detaljplan för den nya hamnen. Den föreslagna processen är förknippad med ett ökat risktagande men innebär att antagande av ändringen av översiktsplanen för hamnens samrådsförslag till detaljplan beslutas i nära anslutning till varandra vilket ger en tidsvinst och möjliggör ett antagande mot slutet av 2025 för detaljplanen. Likaså kan beslut om start av projektering DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 1 2021 28 av utbyggnad av infrastruktur och hamnen ges under detaljplaneskedet, med ökat risktagande, leda till en snabbare process och möjliggöra tidigare byggstart efter att detaljplanen vunnit laga kraft. Projektering föreslås inledas under mitten av 2025 och utbyggnad bedöms vara klart under 2028. Det fortsatta arbetet med stadsutveckling