Dagens Transport & Logistik 1
I Med Oceanbird, världens första vinddrivna biltr
anspor t fartyg, vill rederiet Wallenius Marine revolutionera den globala transportmarknaden. Under 2020 har projektet, ef ter två lyckade teststudier, tagit ett stort steg framåt. Segelfar tyget, som för några år sedan var en futuristisk utopi, beräknas nu stå klar t i slutet av 2024. Av Pierre Eklund Foto Wallenius Marine Stockholms skärgårds farleder har trafikerats av det mesta inom fartygskonstruktion, men inget liknar den sju meter långa fartygsmodell som studenter och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, testkörde i skärgården i slutet av november 2020. Fartygsmodellen, som drivs av fyra unika vingsegel, ingår i projektet Oceanbird där det svenska rederiet Wallenius Marine, tillsammans med KTH och fartygsindustrikonsultbolaget SSPA, utvecklar ett nytt vinddrivet fartyg. Ulysse Dhomé, projektledare vid KTH, är nöjd med resultatet av provseglingarna. – Detta är projektets största milstolpe hittills. Från och med nu kan vi utföra riktiga mätningar. Vi kan testa båtens beteende, olika strategier, och se hur den reagerar när vi flyttar på vingseglen, vilket vi inte har kunnat göra tidigare, säger Ulysse Dhomé. Initiativtagare till Oceanbird är rederiet Wallenius Marine som är en del av koncernen Soya Group. Grunden till koncernen lades 1934 när Olof Wallenius startade Rederi AB Soya, döpt efter soyaoljan som hans fartyg då fraktade. Wallenius Marine bildades 2003 som en avknoppning från Wallenius Lines för att fokusera på fartygshantering, tekniska tjänster, nybyggnation och design inom främst biltransport och roro-gods. Under 2010-talet intensifierade företaget sitt fokus på att utveckla kostnadseffektiva och miljömässigt hållbara fartygsdesigner och började utvärdera olika energikällor med fokus på fossilfri energi. – Sett till koldioxidutsläpp per transporterat ton last är sjöfarten egentligen ett mycket effektivt transportmedel. Vi kan dock alla göra mer, säger Carl-Johan Söder, designchef vid Wallenius Marine. – Det har skett vissa framsteg inom närsjöfart och på kortare rutter, och ett antal aktörer testar power drive och hybrider av olika kapacitet. Fjärrsjöfarten har en långsammare utveckling, men ett ökande antal seriösa aktörer överväger vindassisterad framdrivning. För några år sedan startade Wallenius Marine Oceanbird-projektet under namnet wPCC, wind Powered Car Carrier. Projektet har analyserat olika aspekter kring vindassisterad framdrivning - allt från aerodynamik och hydrodynamik till lastoperationer, risker och ruttoptimering. Idag är fokus på att utveckla det vinddrivna biltransportfartyget Oceanbird som ska kunna lasta 7000 bilar. Det vinddrivna konceptet, som beräknas minska koldioxidutsläppen med 90 procent, rönte stor uppmärksamhet när det presenterades vid en digital presskonferens i september 2020. – Vi är överväldigade av allt stöd vi har fått. Många av reaktionerna innehåller hopp. Äntligen en lösning som är verklig och som faktiskt kommer att bidra till att bromsa klimatförändringen. Jag tror att vi alla är svältfödda på positiva nyheter inom detta ämne, säger Per Tunell, operativ chef vid Wallenius Marine. Vid presskonferensen fick representanter från media en förhandsvisning av det 200 meter långa fartyget. En av de största utmaningarna med Oceanbird är de fem teleskopiskt indragbara vingseglen som kan sträcka sig 45 till 100 meter över havet beroende på vindförhållanden. Vindseglen, som mer liknar flygplansvingar än traditionell segelduk, kommer ha en sammanlagd area på runt 7500 kvadratmeter. Istället för att hemlighålla konceptet, som kan appliceras på andra fartygstyper, har Wallenius Marine valt att vara transparent med design, teknik och utmaningar. – Vår vision är att leda vägen mot hållbar sjöfart, och naturligtvis vill vi att andra ska gå med oss. Det här är inte en tävling utan snarare en riktning som vi alla måste ta. Genom att vara transparent i processen vill vi inspirera andra att testa gränsen för vad som är möjligt, förklarar Per Tunell. Från 4000 år före Kristus till mitten av 1800-talet, då segelfartygen fick konkurrens av oceangående ångfartyg, var vinden sjöfartens främsta framdrivning, och Oceanbird är det första oceangående segelfartyget för kommersiell lasttrafik som byggs på över hundra år. Till skillnad från dagens fraktfartyg som med en hastighet på runt 17 knop tar sig över Atlanten på åtta dagar kommer Oceanbirds rutt ta tolv dagar med en hastighet på 10 knop. För att säkerställa att Oceanbird klarar Atlantens vågor och påfrestningar har projektpartnern SSPA under hösten testat en fem meter lång modell av fartyget i sin testanläggning Maritime Dynamics Laboratory vid Chalmers tekniska högskola. I SSPA:s bassäng testar företag från hela världen hur deras fartygsmodeller agerar efter olika förutsättningar och väderförhållanden. Personal på SSPA undersökte hur Oceanbirds modell seglade utan hjälp från propellrar och noterade fartygets beteende i sex meter höga vågor. – Rent allmänt är vi förvånade över hur bra hon DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 1 2021 19 seglar, och hon håller kursen även i måttliga vågor. Vi har samlat in viktiga valideringsdata, men också fått en bättre förståelse för hur fartyget kommer att bete sig i den verkliga världen, säger Sofia Werner, chef för strategisk forskning inom hydrodynamik vid SSPA. – Det är fantastiskt att se att fartyget kan segla utan någon annan hjälp än vinden. Vi kommer kunna segla Oceanbird i Nordatlanten med sex meter höga vågor, och hon kommer att prestera bra. Samtidigt har alltså KTH genomfört sina tester i Stockholm skärgård där tio KTH-studenter från hela världen har byggt och provseglat modellen. Nu genomför doktorander och forskare vid KTH olika undersökningar, bland annat mäter de flödesförhållanden runt vingarna och undersöker hur tekniken ska optimeras för att möta idealiska vindförhållanden. Trafikverket har tilldelat Oceanbird-projektet 27 miljoner kronor i FoI-bidrag, forskning och innovation, för åren 2019–2022, där målet är att ha ett fartyg färdigt för beställning under 2021. Tre år senare ska fartyget stå färdigt. – Detta är ett utmärkt exempel på innovationer som vi verkligen behöver. Jag vill se en armada av vindfartyg som kan transportera våra varor i framtiden. Jag tror verkligen att detta är ett koncept som är rätt i tid, anser finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund. Wallenius Marine är inte ensamma om att utveckla ny fossilfri teknik för sjöfart. Norges teknisknaturvetenskaplige universitet i Trondheim har drivit ett forskningsprojekt kring autonom teknik för sjöfart, som nu har resulterat i bolaget Zeabus. Målet är att förse världens storstäder med självkörande batteridrivna färjor. Alla citat i texten är hämtade från Wallenius Marines kanaler. Wallenius Marine har enligt operativa chefen Per Tunell valt att vara transparent i processen för att inspirera andra att testa gränsen för vad som är möjligt. Foto: Wallenius Marine