Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Stenhaga Invest utvecklar logistikcentru
m för Kellfri Logistikfastigheter i Jung är 54 000 kvadtratmeter stor. Foto: Kellfri Med stora kliv mot framtiden satsar nu Kellf rigruppen vidare på sin verksamhet i Jung tillsammans med Stenhaga Invest. Ett ny tt tioår igt av tal har skr i - vits mellan par terna där de är överens om att utveckla ett ny tt logistikcentrum för Kell f r i . – Det här är delvis en satsning på vår logistik men framför allt i våra anställda. Nu står vi rustade för att möta den ökande efterfrågan av prisvärda produkter för skog- och lantbruk, säger Carl-Axel Svensson, vd på Kellfri Kellfrigruppen fortsätter att växa sedan starten 1952. Under 2021 kommer Kellfri att centralisera sin logistik och montering till nya, uppdaterade och moderna lokaler i Jung i Västergötland. Kina presenterade världens snabbaste godståg – Genom att flytta och modernisera några av våra viktigaste funktioner till större och mer ändamålsenliga lokaler satsar vi på att expandera vår verksamhet, säger Kellfris vd Carl-Axel Svensson. De nya lokalerna hyr Kellfri av Logistikfastigheter i Jung representerat av Karl-Johan Blank, koncernchef och ägare, Jula Holding, och Svante Andersson, ägare och vd Stenhaga Invest. Med stora moderna ytor på ett attraktivt läge har Kellfri goda förbindelser och möjlighet att effektivisera sina transporter. – Kellfri blev vår första hyresgäst i Jung och det var ett viktigt steg i vår plan för att skapa ett logistikcentrum i Jung; nu är vi väldigt glada över att de utökar sin verksamhet här hos oss, säger Svante Andersson. Logistikfastigheter i Jung har med sin 54 000 kvadtratmeter stora fastighet i Jung skapat de bästa förutsättningarna för Kellfri att utveckla sin verksamhet. – Vi på Kellfri är mycket stolta över att presentera denna nyhet tillsammans med Karl-Johan Blank och Svante Andersson som kommer ge oss möjlighet att växa vidare i Norden och Europa, avslutar Carl-Axel Svensson. nar och det har utrustats med 2,9 meter breda lastdörrar, som garanterar snabb lastning och lossning. Enligt mediekällor är det inte bara det snabbaste godståget i världen utan det kan också användas vid extrema temperaturer. Enligt tillverkaren klarar tåget av att färdas i temperaturer mellan -25 grader och + 40 grader Celsius. Tåget klarar av 1500 kilometer inom fem timmar. Med tanke på Kinas enorma avstånd innebär detta ett stort uppsving för den inhemska varudistributionen. Tågen har utrustats med 2,9 meter breda dörrar, som är bland de bredaste godstågsutgångarna i världen. Foto: CRRC Ett ny tt rekord har gjor ts av värl - dens snabbaste godståg. Tåget uppnår hastigheter runt 350 kilometer i timmen. Den kinesiska tågtillverkaren CRRC Tangshan presenterade nyligen koncernens nya tåg, som har ut formats speciellt för godstransporter. Den nya modellen rullade av produktionslinjen i Tangshan, i norra Kinas Hebei-provins, i slutet av 2020.Modellen liknar ett aerodynamiskt passagerartåg, men vagnarna har utrustats med 85 procents nyttjandeareal för gods. Tillverkning av höghastighetståg är traditionellt inriktad på persontrafik. Hittills körde det snabbaste godståget med en hastighet av 180 kilometer i timmen i Mercitalia i Italien. CRRC-tåget omfattar åtta vagDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 1 2021 8 I slutet av 2035 ska det rikstäckande järnvägsnätet utvidgas till totalt 200 000 kilometer, inklusive cirka 70 000 kilometer höghastighetslinjer. CRRC Tangshan är en del av China Railway Rolling Stock Corp, den största tillverkaren av rullande materiel i Kina beräknat efter produktionsvolym. Kina är ledande när det gäller rälsbunden höghastighetstrafik och landet har gjort stora investeringar i denna sektor. I maj 2019 presenterade CRRC Qingdao i Sifang en prototyp av ett nytt höghastighetståg från Maglev. Fordonet kan köra upp till 600 kilometer i timmen. Tillverkaren planerar att starta massproduktion av tåget i 2021.