Chili 1
CHILI MAGAZINE trafiken, bland annat är det signa
lerna som tillåter ett tåg att växla över från ett spår till ett annat. Som signaltekniker arbetar man med avancerade säkerhetssystem som skickar information till bland annat lokförarna om vad som händer längs spåret. Man ser till att förhindra och avhjälpa akuta feltillstånd i spåret. Kontaktledningstekniker/eltekniker: Underhåller och tar hand om fel i järnvägens luftburna kontaktledningssystem, som transporterar högspänning på 16 000 volt. Elen behövs för att driva tågen framåt. Elteknikern sköter också om växlarnas värmesystem och övrig el längs spåret. När en järnväg renoveras eller byggs ny kan elteknikern installera det nya kontaktledningssystemet. Utbildningen till tekniker (ban, signal och kontaktledning) är på 40 veckor (2 terminer, 200 YH-poäng) och startar i augusti i Ängelholm. DÄR HAR TRAFIKVERKSSKOLAN en stor övningsanläggning som erbjuder en unik järnvägsmiljö för studier och praktisk träning och där får du tillgång till bangård med spår, modellbana med signalsystem, markspann för montering av kontaktledning, övningsstationer, simulatorer, järnvägsfordon, järnvägsmuseum och inte minst kunniga och erfarna lärare som arbetat flera år inom järnvägsbranschen. Under studietiden varvas teori och praktiska moment på plats i Ängelholm med en längre period LIA (lärande i arbete), dvs praktik ute hos ett företag i branschen. På detta sätt får du som studerande möjlighet att omsätta dina kunskaper i verkliga situationer. Det är även ett ypperligt tillfälle att knyta kontakt med potentiella arbetsgivare. I slutet av utbildningen skrivs ett examensarbete. Teknikeryrkena passar dig som gillar fysiskt arbete, som gillar att vara ute i friska luften, jobba i ett sammansvetsat gäng och som vill ha en bra lön. Arbetet kan ske på dygnets alla timmar och är ofta i skift. Ett vanligt upplägg är att arbeta 7 dagar i sträck för att därefter vara ledig 7 dagar i sträck, men olika varianter finns. Arbetet utförs där behovet längs järnvägen finns, vilket inte alltid är på hemorten. Samtliga av Trafikverksskolans YHutbildningar är CSN-berättigande. (Läs mer om utbildningarna, behörighet, urval och antagningsprocess på www. trafikverksskolan.se). SÅ HÄR TYCKER JASMIN SVENONIUS OM SITT JOBB SOM FÄRDIG SIGNALTEKNIKER En som studerat på Trafikverksskolan är Jasmin Svenonius, en driven, målmedveten person redo att bredda väg för ännu fler kvinnliga signaltekniker. - Jag hade aldrig tänkt på att det fanns ett sådant här yrke eller utbildning utan blev tipsad av min sambo som är rallare. Jag började läsa om utbildningen och kände att yrket skulle passa mig perfekt. Alla de krav jag hade på ett framtida drömyrke kunde uppfyllas: chansen att bidra till samhällsutvecklingen, möjlighet att göra karriär inom yrkesområdet och såklart en riktigt bra lön, säger Jasmin Svenonius. Gymnasiekompetensen från estetlinjen byttes nu ut. Vid sidan av jobbet som undersköterska läste Jasmin in ellära, mekatronik och elektromekanik. Efter några månaders Komvuxstudier var Jasmin sedan behörig att söka till Trafikverksskolans YH-utbildning för signaltekniker, precis i tid inför en ny antagningsperiod. Det tog bara cirka 40 veckor innan hon var klar signaltekniker och kunde börja sitt arbete ute i spåret. - Undersköterskejobbet var fantastiskt på sitt sätt och visst kan jag sakna det, men samtidigt uppskattar jag arbetet som signaltekniker där den sociala biten inte ligger i fokus. De obekväma arbetstiderna bekymrar mig inte, de finns ju inom vården också. Däremot gör löneskillnaden att signalteknikeryrket öppnar upp för fler långsiktiga och ekonomiska möjligheter, säger Jasmin Svenonius. Tuan Bang, utvecklingsansvarig för bantekniska kurser på Trafikverksskolan få jobb direkt efter studierna eftersom det idag är brist på bantekniker. Arbetet är fritt med mycket eget ansvar. Dessutom får man möjlighet att resa runt i Sverige och se platser man normalt inte stöter på. Jag tycker absolut till en av de stoltaste yrkesrollerna i infrastrukturbranschen.” Om Trafikverksskolan myndigheten. De är Sveriges största leverantör till branschen av järnvägsutbildning och är även stora inom väg. ingenjörer och tågpersonal får teoretisk och praktisk träning i en realistisk och säker järnvägsmiljö. Alla som arbetar i spåret genomgår tester som bedömer fysisk lämplighet för yrket. Hugo Kulas, tidigare Yh-studerande inom elteknik på Trafikverksskolan ”Om man efter några år som tekniker vill utvecklas inom området kan man bli projektör, alltså den som levererar ritningarna. Annars gillar jag att bygga saker fysiskt och se hur bilderna från ritningen växer fram i verkligheten. Det är som ett jättestort mekano! Att dessutom få komma ut en härligt frisk höst-/vinterdag utan ett moln på himlen för att jobba i spåret gör att man känner ja, jag gör nytta” chili/nr 1-2020 15